Vraag:
Een van uw medewerkers functioneert niet naar behoren. Nadat u met de medewerker om tafel heeft gezeten meldt deze zich opeens ziek. Wat moet u dan doen?

Antwoord:
Als werkgever is dit een enorm frustrerende situatie. Er is een aantal stappen die u kunt zetten.

Stap 1: voorkomen is beter dan genezen
Dit advies is tweeledig. Enerzijds zal een helder ziektereglement of bijvoorbeeld wachtdagen voor de eerste twee dagen ziekte kunnen helpen om een werknemer niet te laten vluchten in ziekte. Anderzijds kunt u een gesprek met de werknemer aangaan en hem twee keuzes geven:

  1. óf de werknemer kiest voor zijn kansen binnen het verbetertraject. Daarbij is het van belang om het disfunctioneren niet “als een donderslag bij heldere hemel” te laten komen;
  2. óf hij kiest voor de mogelijkheid om een deal te treffen waardoor het dienstverband in onderling overleg eindigt. Hier is het aandachtspunt om de werknemer niet te pushen en zich daardoor zich niet genoodzaakt zal voelen om zich ziek te melden.

Het gesprek met de werknemer kan prima in een vroegtijdig stadium plaatsvinden. In de praktijk gebeurt het helaas vaak dat dit soort   gesprekken te laat wordt gevoerd.

Wij zien vaak dat werkgevers eerst zelf het traject een beetje inzetten en vervolgens “klaar” zijn met de werknemer, terwijl het dossier nog niet op orde is. Dit leidt tot frustratie aan beide kanten en dit kunt u dus voorkomen door het “twee wegen gesprek” eerder te plannen.

Mocht de werknemer zich toch ziekmelden, dan volgt stap 2.

Stap 2a: raadpleeg een bedrijfsarts
Indien u denkt dat een werknemer in ziekte vlucht en dus niet “echt” ziek is, dan geldt het volgende advies: raadpleeg een bedrijfsarts.

U en ik zijn niet in staat om te oordelen of een werknemer ziek is. Een arts kan dit enkel beoordelen.

Mocht u de bedrijfsarts inschakelen, dan kan ik u nog als tip meegeven om eerst uw bedrijfsarts te bellen en de situatie uit te leggen. Dan kan de bedrijfsarts met die informatie rekening houden bij zijn oordeel.

Stap 2b: blijf altijd in gesprek met de werknemer
Het is van cruciaal belang om in gesprek te blijven met uw werknemer. Ook als u van mening bent dat de werknemer zich onterecht ziek heeft gemeld, adviseren wij om de dialoog aan te blijven gaan.

Hierdoor weet u wat bij de werknemer speelt en wat het belang van de werknemer is om zich ziek te melden. Ook zal de werknemer zich gehoord voelen. Stap 2b moet u gelijktijdig met stap 2a uitvoeren.

Nadat de bedrijfsarts zijn oordeel heeft gegeven over de ziekmelding van de werknemer, volgt stap 3.

Stap 3: start verbetertraject of mogelijke re-integratie
Oordeelt de bedrijfsarts dat de werknemer niet ziek is, dan kunt u de werknemer verplichten om te komen werken en het verbetertraject te volgen. Doet hij dit niet, dan kunt u overwegen om geen salaris uit te betalen over de niet gewerkte uren.

Oordeelt de bedrijfsarts dat de werknemer wel ziek is, dan zit er niets anders op dan uw re-integratieverplichtingen na te leven.

De enige mogelijkheid is dan om een second-opinion bij het UWV te vragen. Deze kan het oordeel van de bedrijfsarts toetsen en eventueel terugdraaien.

Nadat de bedrijfsarts heeft geoordeeld dat uw werknemer weer “hersteld” is, kan het verbetertraject beginnen.

Let op! In oktober 2014 is de nieuwe STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten verschenen. Een werknemer die vlucht in ziekte voor een verbetertraject kan onder deze werkwijzer vallen.

Een werknemer die vlucht in ziekte is nooit prettig. Het kost tijd, geld en moeite. Desondanks kunt u niet zomaar de ziekmelding weigeren en is een aantal stappen noodzakelijk.

Thijs van Liempd, advocaat, DVAN