Plantronics heeft de resultaten gepubiceerd van een wereldwijd onderzoek van Oxford Economics over de effecten van open werkomgevingen op werknemers.

In het onderzoek werd gevraagd naar de behoeften van werknemers ten aanzien van de kantooromgeving en wat managers moeten doen om de hoogst mogelijke werknemerstevredenheid en productiviteit te realiseren.

Open kantooromgevingen

In het onderzoek werden meer dan 1200 senior executives en medewerkers uit verschillende branches en met verschillende functies geïnterviewd afkomstig uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada, India, China en Australië.

De belangrijkste resultaten waren:

  • Werknemers willen gewoon hun werken kunnen doen. De mogelijkheid om zich zonder onderbreking te kunnen focussen op het werk is de belangrijkste prioriteit bij kantoorontwerp. Minder belangrijk zijn voorzieningen als gratis eten.
  • Technologie-integratie is nog in ontwikkeling. Van werknemers wordt verwacht dat ze altijd in verbinding staan met het kantoor, maar slechts 40 procent zegt dat de apparaten die ze thuis gebruiken probleemloos integreren met de apparaten op het werk.
  • Altijd verbonden zijn, veroorzaakt dwangmatig gedrag en kan leiden tot een burn-out. Meer dan een derde van de medewerkers zegt dat ze technische apparaten voornamelijk gebruiken uit gewoonte of als dwanghandeling, uit angst om achter te blijven of door sociale druk.

Groot deel managers erkennen probleem niet

Managers zien de problemen niet. Bijna twee derde van de leidinggevenden zegt dat medewerkers uitgerust zijn met de tools die ze nodig hebben om met de afleidingen op het werk om te gaan; minder dan de helft van de medewerkers is het daarmee eens.

Volgens Oxford Economics hebben geluid en afleiding een grote invloed op de productiviteit, het zijn kwesties die bedrijven kunnen oplossen, maar ze moeten eerst het probleem erkennen.

Wat willen werknemers?

Het rapport bevat een aantal aanbevelingen voor werkgevers om hun werknemers te helpen productiever te kunnen werken, iets wat werknemers volgens het rapport willen:

  • Ga in gesprek met medewerkers en achterhaal wat wel en niet werkt. Wat moet er aan het kantoorontwerp veranderd worden, wat is er nodig om op afstand te werken en met welke technologieën?
  • Zorg dat alle werknemers beschikken over de instrumenten en apparatuur die nodig zijn om vanaf elke locatie te kunnen werken.
  • Geef werknemers de tijd, ruimte en middelen die nodig zijn om geconcentreerd werk te kunnen verrichten.
  • Moedig iedereen aan om na kantoortijd de werkactiviteiten te stoppen om een betere werk-privébalans te vinden.

De conclusie van dit onderzoek is dat een goed ontworpen kantoorruimte, geïntegreerde technologie, en een betere werk-privébalans de moeite waard zijn. Zeker gezien het feit medewerkerstevredenheid en productiviteit direct bijdragen aan het financieel succes van een organisatie.

Voor de managementsamenvatting klik hier.