Bekijk de preview
Als HR consultant heb ik veel organisaties van binnen gezien. Van grote en complexe zorginstellingen, commerciële organisaties, middelgrote maatschappelijke bedrijven tot kleine ondernemers. Bij al deze verschillende organisaties zag ik dat het aannemen van nieuwe medewerkers een dingetje was.
Enerzijds om de juiste mensen te vinden en om de juiste verwachtingen over en weer te creëren. Anderzijds om deze mensen ook binnen te houden. Te pas en te onpas werd de term onboarding als gouden ei genoemd om nieuwe medewerkers binnen te houden.
Bij een grote zorginstelling resulteerde dit in een onboardingprogramma van zes maanden waar nieuwe medewerkers krampachtig aan het handje werden gehouden. Bij een middelgrote fabriek resulteerde dit in een onboardingprogramma van welgeteld drie hele dagen. Bij een maatschappelijke organisatie met vijftig medewerkers resulteerde dit in een handboek met alle praktische gegevens over het bedrijf en een draaiboek voor de managers. Dat was zo’n mooi gestileerd boek met een prachtige cover en een titel in de trant van: ‘wat te doen met nieuwe medewerkers’. Dat mooie boek stond ergens in de kast.
Maar wat is de nu beste manier wanneer we het hebben over het onboarden van nieuwe medewerkers? En wat is onboarding eigenlijk precies? Bestaat er één juiste onboardingvorm? Of zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden? Waar gaat het mis en hoe zorg je dat het wel goed gaat?
Misschien nog wel de belangrijkste vraag die we in deze masterclass met je bespreken: waarom moet je eigenlijk aan de slag met onboarding? Wat levert dit op? Hoog tijd om dit onderwerp eens grondig onder de loep te nemen.