BG_bird2100% onafhankelijk

Jaar 1

1 | Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is al meer dan 10 jaar een belangrijk thema voor organisaties. Het is zo’n containerbegrip, iedereen verstaat er weer wat anders onder. Bij de een gaat het over gezonde voeding of hoe je kroketten uit de kantine bant, bij de ander over bevlogen medewerkers en het verhogen van productiviteit. Toen ik me voor het eerste verdiepte in het onderwerp wist niemand eigenlijk precies wat het was. Of het werd afgedaan als de nieuwste hype. Een hype die veel geld kostte en waarvan het maar de vraag was of het wat zou opleveren. Inmiddels staat Duurzame Inzetbaarheid al jaren in de top 3 van meest genoemde HR-thema’s. Er zijn weinig bedrijven die het nog afdoen als een geldverslindende hype. Want duurzame inzetbaarheid raakt inmiddels bijna alle organisaties. Niet alleen gaan we later met pensioen en moeten medewerkers dus langer fit zijn, maar in sommige sectoren is ook nog een schreeuwend tekort aan medewerkers. Het behouden en gezond houden van medewerkers die je wel hebt, is dus steeds belangrijker. Duurzame Inzetbaarheid is dus zeker geen hype meer. Maar een ding is al die tijd niet veranderd, het is een thema waar medewerkers, hun werkgevers én dienstverleners mee worstelen. Wist je dat 70% van de Duurzame Inzetbaarheid projecten niet succesvol zijn? Met deze masterclass leer je hoe je dit voorkomt en maak je van Duurzame Inzetbaarheid wel een succes. https://vimeo.com/407925404

2 | Geld verdienen met verzuimbegeleiding

Verzuimbegeleiding, volgens veel HR professionals het zaaaaaaaiste HR-onderwerp ooit.. Maar het loont de moeite om je hier verder in te verdiepen. Want, als je verzuimbegeleiding goed inricht, kun je geld verdienen. Héél véél geld zelfs. En dan hebben we het niet over een paar tientjes, maar over tienduizenden tot tonnen euro’s besparing. Per casus wel te verstaan. Dus blijf vooral nog even wakker. We vergelijken verzuimbeleid wel eens met klimaatbeleid. Je hebt bij beide uitgesproken voorvechters. Bij verzuim vinden die dat dit onderwerp het begin en het einde is van je HR-cyclus. Voor de voorvechters is het verzuim niet alleen het resultaat van alles wat je op het gebied van HR doet, maar is het ook de thermometer van je bedrijfscultuur. Gedraagt de directie of management zich bijvoorbeeld als een stelletje feodale potentaten, dan zie je hun bazige gedrag terug in hogere verzuimcijfers, een fors hoger verloop en verlies aan productiviteit. Aan de andere kant heb je de honende tegenstanders, de verzuimontkenners. Die vinden dat verzuim het meest onbelangrijke HR-onderwerp is dat je kan bedenken. Het kost in hun ogen belachelijk veel geld en is alleen maar een speeltje van arbodiensten. Die hebben hun jarenlange lobby bij de overheid weten te verzilveren in de voor werkgevers verplichte arbocontracten. Die gouden contracten zitten vol gedwongen winkelnering, met diensten waar niemand op zit te wachten en waar je niets aan hebt, zeker als je nooit te maken hebt met verzuim, zoals zij. Ziek is bovendien ziek, dus als er al een keer iemand ziek is, wat kun je er dan nog aan doen? Bovendien, die arbodiensten leveren dan ook nog eens prutswerk. Bij klimaatbeleid is dat ook zo. Hele volksstammen ontkennen dat het klimaat verandert. Of ze claimen dat het toch geen zin heeft om er iets aan te proberen te veranderen, omdat hun inspanning maar een druppel op de gloeiende plaat is. Want zolang China en India niet in beweging komen, vergaat de wereld toch wel, dus ze stoppen hun kop in het zand en doen vooral niets. Met deze masterclass leer je waarom het zo vaak mis gaat met verzuim, en hoe je dat voorkomt. En hoe je tienduizenden euro’s bespaart met een goed verzuimbeleid. https://vimeo.com/451819274

3 | Hoe je HR projecten succesvol maakt

Een masterclass over projecten is ontzettend nuttig. Omdat je meer projecten doet als HR-adviseur of HR-businesspartner dan je zou denken. En omdat te veel van die projecten uiteindelijk niet zo succesvol zijn als je zou willen. Bloed, zweet en tranen zit er in jouw levenswerk en dan levert het niet op wat je wilde. Dat is zonde toch? Dus daarom deze HR Masterclass, omdat je met vrij simpele veranderingen in je aanpak hele goede resultaten kan bereiken. Projectmatig werken is overigens totaal iets anders dan procesmatig werken. Projectmatig werken helpt je om grip te krijgen op je werk. Om tijdig bij te sturen als de omgeving waarin je werkt verandert. Niet pas aan het einde als alles is opgeleverd, maar al eerder zodat je je project kunt bijsturen. En reken maar dat die omgeving verandert, dat weet je zelf ook wel. Vandaag word je nog overspoeld door 300 sollicitaties op de arbeidsmarkt en morgen is er geen kip te vinden om die ene functie te vervullen. Vandaag is ‘talentmanagement’ misschien een hot item maar morgen is iedereen het weer vergeten. Vandaag draait alles om de volgende board meeting maar na die board meeting gaat iedereen weer back to business. Alles moet snel, moet gisteren klaar zijn en kan morgen weer anders zijn. En je hoort ons niet klagen, hè. Want dat is juist wat werken in HR ook zo leuk kan maken. Alleen een beetje grip is dan wel lekker. Toch? Na deze masterclass begin je nooit meer zomaar aan een project, maak je je baas bloednieuwsgierig naar je volgende project en ben je ineens het beste meisje of jongetje van de klas. https://vimeo.com/451819333

4 | KPI’s die wél werken

Veel HR-professionals denken dat ze geen KPI’s nodig hebben. Dat het alleen iets is voor managers en boekhouders. HR gaat toch om mensen? HR is toch helemaal niet zo cijfermatig, niet zo concreet en al helemaal niet zo meetbaar als de winst of de omzet? Maar als je geen duidelijk doel hebt, maar vooral als je geen meetbaar doel hebt, dan doe je aan God-zegene-de-greep management. Dan doe je je ogen dicht en hoopt dat het goed komt. En dat komt het dus niet. Meestal niet in ieder geval. Want als je zo je bedrijf of afdeling runt weet je een ding zeker. Dat je steeds weer voor verrassingen komt te staan. En uiteindelijk loopt dat niet best af. Het is dus echt nuttig om ook wat HR-kengetallen te definiëren, deze zo concreet en meetbaar mogelijk te maken en hier op te gaan sturen. Wij kennen ze net zo goed als jij. De dashboards met mooie grafiekjes die eigenlijk niks zeggen en niet gebruikt worden. Of de ingewikkelde sheets met 30 KPI’s die eigenlijk niemand begrijpt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van KPI’s die niet werken. Waarom mislukt het zo vaak? Een magisch lijstje is er niet, dat verklappen we alvast. Maar er zijn wel KPI’s die voor HR goed kunnen werken. Die meten wat jij wil weten en waar je op kan sturen. En die ook nog eens interessant zijn voor het management. Dit lijstje gaan we met je delen in deze masterclass. Na deze masterclass weet je hoe je KPI's opstelt die het management begrijpt, hoe je het eilandjesdenken van KPI's voorkomt en welke KPI's je moet gebruiken om elke maandag een homerun te slaan in het MT. https://vimeo.com/451819335

5 | Werkgeluk, iets anders dan werkgelul

Als werkgever moet je het werkgeluk willen beïnvloeden. En niet alleen omdat het meer winst of omzet oplevert, maar vooral omdat je medewerkers de belangrijkste schakel zijn binnen je organisatie. We leven in een land waar we gelukkig kunnen en mogen zijn. Steeds meer mensen (niet alleen de millennials) streven hier ook naar tijdens het werk. Dit is ook een van de redenen dat het thema werkgeluk beetje bij beetje op de agenda komt te staan bij organisaties. Gewoon omdat we in een tijd leven waarin dat kan. Maar ook omdat steeds meer mensen zien dat gelukkig zijn en gelukkig werken niet twee losstaande dingen zijn. En is dit niet waarom jij voor HR gekozen hebt? Want grote kans dat jij net als de meeste HR-professionals een mensen-mensen bent en je graag wil helpen. De kans is groot dat je lang geleden dit gevoel al bent verloren. HR draaide de afgelopen jaren vooral om cijfers, statistieken, geld en brandjes blussen. Het aspect mens is lange tijd ondergesneeuwd geweest, wat best pijnlijk is wanneer je naar je eigen motieven kijkt om binnen de HR te werken toch? Misschien denk je nu: werkgeluk? Werkgelul zul je bedoelen! Zijn medewerkers niet gelukkig, dan zoeken ze maar een nieuwe baan. Al dat gezweef, gewoon aan het werk! Soms is dat ook inderdaad zo. Maar in andere gevallen absoluut niet. Ga je goed aan de slag met werkgeluk, dan levert dit serieuze en bewezen voordelen op. Ga je slecht aan de slag met werkgeluk, dan levert dit serieuze problemen op. Ga je net aan de slag met werkgeluk, dan loop je over een paar jaar gewoon achter op je concurrenten en is de kans groot dat je organisatie het niet gaat redden. https://vimeo.com/451822842

6 | Recruitment

Solliciteren is vaak heel leuk. Zeker als je een gaaf gesprek hebt met een bevlogen iemand, een gesprek dat echt ergens over gaat. Met iemand die zich heeft voorbereid, die echte vragen durft te stellen en die niet komt niet met ingestudeerde antwoorden. En of je nu de sollicitant bent of de interviewer, daar krijg je heel veel energie van en na zo’n gesprek ga je stuiterend weer op pad. En tegelijkertijd is solliciteren net zo vaak ongelofelijk stom, oersaai en soms zelfs ronduit demotiverend. Hoe vaak heb ik in het begin van mijn carrière niet tegenover een ongeïnteresseerde intercedente of headhunter gezeten, die alleen interesse hadden in hoe ze snel provisie konden scoren met mijn CV. Die geen idee hadden welke vragen ze moesten stellen om erachter te komen wat echt bij me paste, maar wel kwamen met saaie cliché vragen, bijvoorbeeld over wat je sterke of zwakke punten zijn. Het is onmogelijk is om een vreemde open en onbevooroordeeld tegemoet te treden. Binnen een paar seconden heb je namelijk al een mening gevormd over een nieuw persoon en je doet er tijdens een gesprek alles aan om die eerste indruk overeind te houden. Ofwel als je iemand sympathiek vindt, dan stel je aardige vragen, die diegene sympathieker maken. Vind je iemand onaardig of arrogant? Dan stel je lastige vragen die jouw beeld bevestigen. We schatten mensen constant verkeerd in, zijn slecht in het herkennen van leugens, interpreteren gezichtsuitdrukkingen niet goed en blijven daarom hangen in onze eerste indruk of vooroordelen. Kortom; recruitment, wat in basis neerkomt op het beoordelen van mensen, is niet alleen een vak, het is ook nog eens retemoeilijk. Daarom gaat de masterclass van deze maand over recruitment. Want ook als je een deel van het recruitment proces uitbesteed, heb je er nog steeds mee te maken. De gesprekken met kandidaten zelf bijvoorbeeld, het aansturen van het proces, het afstemmen met de managers. En er zijn zoveel valkuilen, dat we er wel drie masterclasses mee zouden kunnen vullen. Maar, er is ook hoop, want er zijn heel veel dingen die je kunt doen, zodat je recruitment tot een succes maakt. Sollicitatiegesprekken zeggen meer over de werkgever dan over de sollicitant, en hebben dus niet zo veel zin, blijkt uit Harvard onderzoek. Maar als zo'n gesprek niet werkt, hoe vind je dan wel de juiste mensen voor je organisatie? Dat leer je in de masterclass over Recruitment. https://vimeo.com/451884054

7 | Onboarding

Als HR consultant heb ik veel organisaties van binnen gezien. Van grote en complexe zorginstellingen, commerciële organisaties, middelgrote maatschappelijke bedrijven tot kleine ondernemers. Bij al deze verschillende organisaties zag ik dat het aannemen van nieuwe medewerkers een dingetje was. Enerzijds om de juiste mensen te vinden en om de juiste verwachtingen over en weer te creëren. Anderzijds om deze mensen ook binnen te houden. Te pas en te onpas werd de term onboarding als gouden ei genoemd om nieuwe medewerkers binnen te houden. Bij een grote zorginstelling resulteerde dit in een onboardingprogramma van zes maanden waar nieuwe medewerkers krampachtig aan het handje werden gehouden. Bij een middelgrote fabriek resulteerde dit in een onboardingprogramma van welgeteld drie hele dagen. Bij een maatschappelijke organisatie met vijftig medewerkers resulteerde dit in een handboek met alle praktische gegevens over het bedrijf en een draaiboek voor de managers. Dat was zo’n mooi gestileerd boek met een prachtige cover en een titel in de trant van: ‘wat te doen met nieuwe medewerkers’. Dat mooie boek stond ergens in de kast. Maar wat is de nu beste manier wanneer we het hebben over het onboarden van nieuwe medewerkers? En wat is onboarding eigenlijk precies? Bestaat er één juiste onboardingvorm? Of zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden? Waar gaat het mis en hoe zorg je dat het wel goed gaat? Misschien nog wel de belangrijkste vraag die we in deze masterclass met je bespreken: waarom moet je eigenlijk aan de slag met onboarding? Wat levert dit op? Hoog tijd om dit onderwerp eens grondig onder de loep te nemen. https://vimeo.com/451870476

8 | Personal Branding

Personal branding, dat is toch voor opscheppers? We horen zo vaak van HR professionals dat ze niet gezien worden, of dat HR als vak niet genoeg gezien wordt. Terwijl wij als we jullie ontmoeten vooral gedreven en stevige professionals zien die echt wat te melden hebben. Ergens gaat er dus iets mis. Misschien wel in het positioneren van jezelf als HR professional. Dus misschien is personal branding dan toch wel een belangrijk thema. Deze keer spreken we met Sascha Bertus, de imago-expert van Nederland. Ze is auteur van het boek ‘Verpak je Succes’, managing partner van Room to Grow en helpt professionals zoals jij met aansprekende programma’s als de Sollicitatie Wasstraat, Profileren zonder Opscheppen en Overtuigend Stemgebruik om meer zichtbaar te zijn en beter te presenteren. Personal branding, dat is toch voor opscheppers? We horen zo vaak van HR professionals dat ze niet gezien worden, of dat HR als vak niet genoeg gezien wordt. Terwijl wij als we jullie ontmoeten vooral gedreven en stevige professionals zien die echt wat te melden hebben. Ergens gaat er dus iets mis. Misschien wel in het positioneren van jezelf als HR professional. Dus misschien is personal branding dan toch wel een belangrijk thema. Deze keer spreken we met Sascha Bertus, de imago-expert van Nederland. Ze is auteur van het boek ‘Verpak je Succes’, managing partner van Room to Grow en helpt professionals zoals jij met aansprekende programma’s als de Sollicitatie Wasstraat, Profileren zonder Opscheppen en Overtuigend Stemgebruik om meer zichtbaar te zijn en beter te presenteren. We zijn opgevoed met 'Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Dat is jammer, want als je jouw plan niet goed over de bühne weet te brengen, dan wordt jouw voorstel nooit serieus genomen. In deze masterclass leer je hoe je uiterlijk, stem en gedrag afstemt op de ontvanger, zodat alles aan jouw boodschap ineens klopt. https://vimeo.com/396980243

9 | Omgaan met werkdruk

Druk is het nieuwe normaal. Als je tegenwoordig aan iemand vraagt: ‘Hoe gaat het met je?’ dan krijg je negen van de tien keer te horen: ‘Nou, druk, maar verder goed’. We merken dat ook HR-professionals hier last van hebben. Want HR-professionals hebben veel vaker dan gemiddeld last van burn-out. Daarom dachten we erover na om een mooie masterclass te vullen over het omgaan met werkdruk. Daarvoor hebben we gesproken met Marijke Hoekstra, organisatieadviseur, teamcoach en 1-op-1 coach op gebied van gezond omgaan met werkstress. De meeste mensen gaan harder werken als ze het druk hebben, met stress en burn-out als gevolg. De oplossing is niet harder, maar juist zachter werken. Deze masterclass vertelt je alle ins en outs over omgaan met werkdruk. Daarna ben je gegarandeerd weer helemaal zen. https://vimeo.com/407598957

10 | Verzuimcijfers

In deze masterclass gaan we gaan niet zeuren over arbodiensten die met verkeerde cijfers komen. Of over de leidinggevenden die het nooit eens zijn met het cijfer in hun dashboard. Ook gaan we het niet hebben over de onzinnige one-liners als ‘ziek is ziek, verzuim is een keuze’, ‘Bij ons blijft de communicatie met de medewerker open’, ‘Wordt de sfeer positiever, dan functioneert iedereen beter: ziekteverzuim bestaat niet!’ of ‘Verzuim is uit, activeren is in’ en als klap op de vuurpijl ‘Verzuim is gedrag’. En natuurlijk gaan we het ook niet hebben over nieuwe hippe termen als werkplezier die de ultieme oplossing zouden zijn voor voor alle problemen. Feit is: elke werkgever heeft te maken met verzuim en zal dit op een verantwoorde manier moeten managen. Een goede arbodienst, een helder verzuimbeleid, een open houding ten aanzien van kansen en mogelijkheden en de bereidheid zowel preventief als curatief te investeren is voor elke werkgever domweg een no-brainer. Denk je te kunnen of moeten beknibbelen? Dan kom je vroeg of laat van de koude kermis thuis. De kosten lopen dan pas echt uit de klauwen en bovendien: niemand wil nog voor je werken. In deze masterclass gaan we ook niet met je dimdammen over randzaken of cijfers achter de komma. Het gaat er niet om of je in jouw geval wel of niet in alle gevallen een medewerker vervangt, of hoeveel productie- of omzetverlies je precies hebt als een medewerker uitvalt. En ook de exacte doorbelasting naar een bepaalde business unit is echt niet relevant. Waar het wél om draait is dat jij grip gaat krijgen op de realiteit achter de cijfers. Als geen ander ben jij de professional om de vertaalslag te maken van analyse naar actie om die cijfertjes daadwerkelijk te beïnvloeden. Verzuimcijfers. Saai en taai? Misschien een klein beetje, maar na het volgen van deze masterclass snap je wat jouw verzuimcijfers echt betekenen, weet je waar je prioriteiten liggen en ook hoe je er mee aan de slag gaat https://vimeo.com/452119361

11 | Adviesvaardigheden voor HR professionals

Deze maand gaan we het hebben over adviesvaardigheden. Daarvoor hebben we gesproken met Cecile de Roos, arbeids- en organisatiedeskundige. Ze is auteur van boeken als ‘Succesvol adviseren’ en ‘Van RI&E naar cultuurverandering’ en kerndocent bij en medeoprichter van de Nederlandse Academie voor Arbeidswetenschappen (NAAW). Cecile adviseert organisaties bij duurzame inzetbaarheid, organisatievraagstukken en psychosociale arbeidsbelasting. Als HR-professional ben je meer en meer een sparringpartner. Van de directie, van je leidinggevende, maar ook van bijvoorbeeld de OR en medewerkers. Adviesvaardigheden zijn ontzettend belangrijk in je dagelijkse werkzaamheden, er wordt een deskundig advies van je verwacht, maar ook een advies dat in lijn is met de organisatie. Maar ben jij je bewust van je stijl van communiceren? Wat is eigenlijk een goed advies? En hoe voer een effectief adviesgesprek? We hebben Cecile alles gevraagd wat jij over dit onderwerp zou moeten weten. In deze masterclass over adviesvaardigheden leer je hoe je, door de juiste vragen te stellen, voortaan gevraagd wordt om advies te geven over vraagstukken waar jij van smult. https://vimeo.com/452142444

Meld je aan en ontvang een week lang elke dag een nieuw artikel.

Gratis 7 premium artikelen in je mailbox?

Kies dan voor BG magazine Plus:

  • Elke maand een nieuwe HR masterclass
  • Online feedback sessies met HR-experts
  • Tijdelijk lifetime korting en extra bonus
BG magazine Plus

HR zonder punaisepoetserij?