Een raam, ofwel uitzicht op de wereld buiten, maakt een werkplek het aantrekkelijkst.
Familiefoto’s, kindertekeningen, design-meubels en zelfs kunst aan de muur doen het veel minder goed op de ideale werkplek.
Zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders van Regus, de wereldwijde marktleider in het aanbieden van flexibele werkplekken.
Visitekaartjes
Uitzicht is veruit het populairst. Driekwart van de mensen heeft graag een werkplek met zicht naar buiten. Dan volgt er lange tijd niets. Pas daarna zegt ruim 18 procent visitekaartjes op de werkplek voorhanden te willen hebben.
Ruim 15 procent zegt zelfs helemaal geen waarde te hechten aan wat dan ook voor items op de werkplek. Daarmee wordt een flexibele werkplek, waarbij allerlei zaken op het bureau niet altijd direct of vanzelfsprekend beschikbaar zijn, erg aantrekkelijk.
Lichtinval
Naast het uitzicht, is ook een goede lichtinval van groot belang. Voldoende daglicht zorgt voor minder stress en verbetert cognitieve functies waardoor mensen productiever kunnen werken.
Stiltekamers
De ondervraagden zijn het niet allemaal eens over de noodzaak van een stiltekamer op een werkplek. Hoewel stiltekamers bij Regus altijd voorhanden zijn, acht 43 procent die niet nodig. Meer dan de helft vindt wel dat er een ruimte moet zijn waar iemand zich even kan afzonderen om in alle rust te kunnen werken.