Medewerkers in de zorgbranche willen meer waardering, vertrouwen, persoonlijk contact en beloning van hun werkgever.

Dat blijkt uit het boek “Hoe(zo) eigen regie?”, een van de eerste publicaties in Nederland die werknemers in de zorg zelf aan het woord laat over hun verzuim, inzetbaarheid en eigen regie. Het boek is juli jl. verschenen bij Vernet, een kennisnetwerk en onderzoeksbureau in Amsterdam.

Hoog ziekteverzuim

In het boek zeggen verpleegkundigen, verzorgers en andere zorgmedewerkers dat werkgevers de inzetbaarheid van hun personeel kunnen vergroten en het ziekteverzuim omlaag kunnen brengen door beter en meer te luisteren, te communiceren en te overleggen. De zorgbranche kampt al jaren met een hoog ziekteverzuim, met werknemers die ook vaker en langer ziek zijn.

Het is deels een gevolg van bezuinigingen en de vergrijzing, waardoor zorginstellingen met minder mensen meer werk moeten doen. Tegelijk hebben zorgmedewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor ze gezond leven en zich niet snel ziek willen melden.

Werknemers spreken over stress en een hoge werkdruk. Ze beseffen dat het duur is om meer personeel aan te nemen, maar vinden dat ze daarom meer positieve aandacht mogen krijgen.

Eigen regie en verantwoordelijkheid

Voor het boek deed Vernet eind vorig jaar een grootschalig en representatief onderzoek onder bijna 1.600 werknemers in de zorgbranche.

Daarnaast zijn uitgebreide interviews gehouden met individuele zorgmedewerkers. Hiermee wilde Vernet het verhaal van de werknemers horen over eigen regie en verantwoordelijkheid. Zorginstellingen geven werknemers namelijk steeds meer invloed op hun eigen inzetbaarheid, waarmee de werkgevers het verzuimpercentage en de verzuimkosten omlaag willen brengen. 

Bestel het boek direct voor € 17,95, of ga voor meer informatie naar de website van Vernet. In YouTube filmpje leest directeur Marieke Schurink passages uit het boek voor.