Maar liefst twee derde van de werkende Nederlanders stoort zich weleens aan collega’s met beperkte computervaardigheden.

Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.098 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard.

Deze ergernis lijkt effect te hebben op digibeten op de werkvloer. Zo schaamt 18 procent van de respondenten zich voor zijn of haar eigen digitale skills.

Digitebisme

Vooral Nederlanders tot dertig jaar zijn gevoelig voor digibetisme. Zo stoort driekwart van hen zich weleens aan de computervaardigheden van een collega en schaamt 20 procent zich voor zijn of haar eigen skills.

Onder de werkende veertigplussers ergert de helft zich aan digibeten. “Tegenwoordig vragen bijna alle beroepen om basis computervaardigheden”, zegt Abel Baas van VPNdiensten. “In het verleden heb ik ook weleens met collega’s met beperkte digitale skills gewerkt en ik kan beamen dat dit best frustrerend kan zijn. Als je iemand meerdere keren uitlegt wat hij moet doen en dat het na tal van pogingen nog niet lukt, wil je het liefst zelf de muis pakken. Natuurlijk is dit niet de juiste oplossing; geduldig blijven totdat je collega het onder de knie heeft wel.”

Loon naar computervaardigheden

Beperkte computervaardigheid leidt niet alleen tot frustraties, maar ook tot waardeoordelen.

Zo vindt maar liefst 30 procent van de respondenten dat collega’s met beperkte computervaardigheden minder zouden moeten verdienen dan collega’s die wel tech-savvy zijn. Mannen nemen hier een stevigere positie in (35 procent) dan vrouwen (24 procent). Mogelijk dat mannen collega’s met digibetisme überhaupt minder vertrouwen, want 43 procent van hen denkt dat zij hun beperkte computerskills als smoes gebruiken zodat zij onder bepaalde werkzaamheden uitkomen.

Onder de vrouwelijke respondenten bedraagt dit percentage 35 procent. Baas: “Beloning naar prestatie is heel normaal, maar loon naar computervaardigheden is nieuw voor mij. Als een werknemer bewust de kantjes ervan afloopt, begrijp ik dat je als manager ingrijpt. Maar als je merkt dat iemands digitale knowhow belemmerend werkt, kun je beter zoeken naar een oplossing in plaats van straffen met loonvermindering.”

Werkgever verantwoordelijk

Hoewel Nederlanders kritisch zijn op collega’s met beperkte computerkennis, leggen zij de verantwoordelijkheid ervoor vooral bij werkgevers. Zo vindt maar liefst 57 procent van hen dat een basis computervaardigheidstest standaard onderdeel van sollicitatieprocedures moet zijn. Eenmaal aangenomen, vinden ruim acht op de tien respondenten dat werkgevers de computervaardigheden van werknemers op niveau moeten houden.

Baas: “Je bent nooit uitgeleerd, zeker niet over iets dat continu in ontwikkeling is. Werkgevers die computerworkshops of bijspijkercursussen aanbieden lopen daardoor voor op hun concurrenten. Zo hebben en houden zij niet alleen meer kennis in huis, maar hebben zij ook een streepje voor op werkgeverschap.”