BG_bird2100% onafhankelijk
BG_bird2100% onafhankelijk

Coronavirus: update NOW-regeling

Op 31 maart 2020 heeft minister Koolmees de plannen en details van de NOW-regeling bekendgemaakt. In dit artiikel de antwoorden op een aantal belangrijke vragen.

Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona

Het coronavirus heeft het werkend bestaan ingrijpend veranderd. Werk valt weg of neemt juist enorm toe en dankzij thuiswerken valt het dagelijks contact met collega’s weg.

‘Werken tijdens de corona-crisis’, TNO adviseert

TNO lanceert vandaag de HowAmI-app waarbij ze het welbevinden van werkend Nederland gedurende de crisis monitoren.

Noord-Brabant ziet ziekmeldingen met 500% stijgen

Ziekmeldingen kosten Nederland 847 miljoen euro.

Coronavirus: update financiële maatregelingen voor werkgevers, werknemers en zzp’ers

De invloed van het virus op de samenleving is inmiddels enorm. Het dagelijkse leven van particulieren wordt zwaar geraakt en de commerciële impact is aanzienlijk. In dit artikel de nieuwe maatregelen ter ondersteuning van werknemers en zzp'ers op een rij.

18e editie Nationale Complimentendag – 1 maart 2020

Het blijkt dat complimenten geven net zo moeilijk is als ze ontvangen.

Elke week gratis de beste HR-tips?

Ontvang onze beste tips, het laatste nieuws en de beste artikelen in jouw vakgebied.

Een brede HR-aanpak helpt bij het vinden van voldoende technische medewerkers

Al jaren komen technische bedrijven moeilijk aan personeel. Volgens de Techbarometer 2019 van ROVC is het tekort aan technici een hoofdthema voor de technische branche. De vergrijzing dreigt dat personeelstekort de komende jaren nog te vergroten. Hetzelfde geldt voor de automatisering en de energietransitie. Hoe kunnen ze technische medewerkers werven en als werkgever zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor werknemers? Dit artikel gaat in op maar liefs zeven aspecten die hieraan bij kunnen dragen.

Haal het beste uit digitaal vergaderen

Je hebt ze vast voorbij zien komen: de conference call bingo’s. En waarschijnlijk hebben jij of jouw collega’s al meerdere vakjes kunnen afstrepen bij het horen van uitspraken als “Horen jullie mij?”, “Ik hoor mijn eigen echo”, “Je viel even weg” of “Oh, ja, sorry, ga jij maar eerst”. De kans is ook groot dat partners en kinderen van collega’s al wel eens een vergadering hebben verstoord, dat je je hebt afgevraagd wat dat gekke geruis op de achtergrond was, of dat je ineens één van je collega’s kwijt was. Veel van deze voorbeelden zullen onoverkomelijk zijn, zeker nu deze manieren van overleggen nog voor veel mensen nieuw zijn. Maar hoe kun je er toch voor zorgen dat zo’n videovergadering zo voorspoedig mogelijk verloopt? En maakt het uit welke software je ervoor gebruikt? Waarom praat de hele wereld eigenlijk over Zoom en Slack, terwijl er ook gratis varianten als Google Hangouts en WhatsApp bestaan? Moet je als werkgever in goede software investeren?

Diversiteit op de werkvloer verhoogt de winst

Gelijke kansen op de werkvloer, het lijkt een open deur. Maar in de praktijk is dat niet overal realiteit. Toch biedt het veel voordelen. Werknemers zouden hun loopbaan meer vaart geven. Hun talenten zouden beter benut worden, wat innovatie en groei een boost zou geven. En de winsten van bedrijven zouden stijgen. We zijn een beschaafd landje. Een homo achter de balie? Geen probleem! Een blinde op het call center? Prima toch! Een rolstoeler op de boekhouding? Waar doen we moeilijk over! Een Jehova Getuige als accountmanager? Wees welkom!

Intuïtie als goede raadgever binnen de HR praktijk

Je maakt als mens de hele dag door keuzes. Kleine en grotere, in privé en in je werk. Wat eten we vandaag? Zal ik die vriend van vroeger weer eens bellen? Ga ik die meeting afzeggen? Waar vallen de klappen in de reorganisatie? Moeten we op zoek naar een nieuwe arbodienst? Sommige keuzes maak je als vanzelf, andere zijn lastiger. Met name als je in conflict met jezelf komt. Als je op basis van harde criteria het ene zou moeten doen, maar alles in je lijf zegt dat het andere juist het goede is. De cijfers botsen dan met je onderbuikgevoel, met je intuïtie. De twijfel die je dan voelt, lijkt toe te nemen met de grootte van de belangen die aan de keuze hangen. Toch moet je - met name in je werk - adequaat en tijdig handelen. Hoe doe je dat?

Fiets van de zaak: leasen of kilometervergoeding?

Van fietsplan en WKR (werkkostenregeling) naar de elektrische leasefiets: per januari 2020 geldt een nieuwe fietsregeling voor werkgevers en werknemers. Een zegen voor iedereen, want zo krijgen we meer mensen op de fiets en dus worden we allemaal fitter en stoten we minder CO2 uit! Of… zijn werknemers toch meer gebaat bij de oude vertrouwde kilometervergoeding? In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over de aanpassing op de fietsregeling: het belang ervan, wat de verschillen zijn met de oude regeling en of het nou eigenlijk wel zo voordelig is.

Wat komt er allemaal kijken bij een ISO 27001 traject?

Vorig jaar verscheen een bericht op BG magazine over de ISO 27001 wettelijke verplichting voor leveranciers van arbodiensten. Vanuit de aangepaste eisen van het certificatieschema Arbodiensten wordt ISO 27001 verplicht gesteld voor leveranciers van arbodiensten. Als zorgorganisatie, dus ook als arbodienst, betekent dit dat ook het managementsysteem voor informatiebeveiliging bij uw leveranciers goed op orde moet zijn. Een datalek van persoons- en medische gegevens heeft namelijk niet alleen sterke financiële gevolgen, ook uw reputatie kan hiermee op het spel komen te staan! We spraken Iebele Otten en Peter de Geus van WeSeeDo en kregen een kijkje in hun eigen certificeringstraject.

Alle artikelen op BG magazine lezen?

Wil je alles kunnen lezen op BG magazine?
Word dan nu abonnee voor € 37,– en bespaar € 60,–!

Corona-crisis: de impact op ons gedrag

De stille streeploze lucht boven Egmond. Respectvol buigen en uitwijken voor de ander, op een smal pad. Er wordt veel geschreven over de impact van de corona-crisis op ons gedrag. Ook al kunnen we niet juist voorspellen, toch doen we het graag en al snel ontstaat er een tweedeling. Er zijn mensen die denken dat de corona-crisis zal leiden tot ellendig graai gedrag. En er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat onze sociale inborst nu echt tot volle bloei komt. Waarschijnlijk hebben beiden gelijk, net als een glas zowel half vol als half leeg is.

Corona en de toekomst

Ha mensen, net terug van Marokko, begon ik toch te hoesten. Vervelend, astmatisch en grieperig en nu na twee weken nog steeds een beetje aanwezig. Dokter als ik ben, heb ik minutieus mijn gangen nagegaan en als in een film (Outbreak!) alle mensen die ik ontmoet zou kunnen hebben in de incubatieve periode - maximaal veertien dagen - de revue laten passeren. Eén geluk had ik: er waren haast geen Corona patiënten twee weken geleden, behalve in China, Iran en Italië. Pech was wel dat ik in Marokko was geweest, waar weliswaar toen nog geen Corona was, maar waar wel net juist de dag dat we terugvlogen een perfide Italiaan betrapt werd op het virus.

Mentale hygiëne: beschermer tegen conflict

Ooit hoorde auteur en conflictbevrijder Alexandra van Smoorenburg iemand beweren dat het in acht nemen van hygiëneregels meer heeft betekend voor de volksgezondheid dan alles wat er daarna bedacht is op het gebied van geneeskunde. Een interessant statement en wat Alexandra daaraan vooral prikkelt, is de eenvoud van het recept - hygiëne - ter voorkoming van een bulk aan ziekteverschijnselen. Kan het zo simpel zijn? Zelf heeft zij geen verstand van bacteriën en virussen en parasieten, maar wel van mensen die zich als zodanig gedragen: het toxische gedrag van hartstikke gewone en goede mensen die meestal helemaal niet vervelend willen doen, maar er soms wel net iets te veel inschieten en daarmee een belasting vormen voor zichzelf en hun omgeving.

In de spotlights of liever op de achtergrond?

Sta je niet graag in het middelpunt van de belangstelling en werk je liever op de achtergrond? Ben je bij vergaderingen iemand die graag goed nadenkt over z’n standpunten en alleen iets zegt als het echt iets toevoegt? Toch heb je af en toe het idee dat je jezelf en je werk wat zichtbaarder zou moeten maken, zodat er wordt gezien wat jij bijdraagt en mensen met de juiste vragen bij jou komen. Maar tegelijkertijd erger je je juist aan mensen die de hele dag bezig zijn met zichzelf te profileren.

De trui als visuele handtekening: do or don’t?

Wat hebben Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Maarten van Rossum, Mart Smeets en Hans Spekman met elkaar gemeen? Juist: de trui. Voor al deze heren was of is de trui een belangrijk onderdeel van hun ‘werkuniform'. Bij een presentatie of training vertelt Sascha Bertus als imago-expert graag over het belang van een professionele zakelijke uitstraling en dat daarbij een verzorgde verpakking hoort. Als tegenargument krijgt ze dan vaak ‘de trui’ van bovenstaande heren voor de voeten geworpen. Waarom kun je je werk niet doen in je gemakkelijke kloffie, zijnde een trui met een jeans? Tenslotte deed Steve Jobs dat ook en die was behoorlijk succesvol...

Deeltijdprinsesjes

Het is woensdagochtend zeven uur. Ik sta in mijn sportkleding en grote rugzak klaar om te vertrekken. Eerst naar de gym en dan door naar kantoor. Mijn man staat in onze keuken brood te smeren voor ons zoontje. Hij heeft net koffiegezet voor de bouwers die bezig zijn met ons huis. “Ik ben gisteren nog gaan sporten, ik squat al 95 kilo”, zegt de aannemer. HA!! “Dat is hetzelfde gewicht als ik squat.”

Welke regeling kies ik bij mijn arbobeleid: een vangnetregeling of maatwerkregeling?

Het grote verschil tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling is met wíe u samenwerkt.

Maatwerkregeling en een zzp’er als bedrijfsarts: kan dat wel?

Nu de Arbowet per juli 2017 is gewijzigd, is het nog mogelijk om binnen de maatwerkregeling arbodienstverlening te werken met een zzp'er als bedrijfsarts?

Wanneer moeten wij een bedrijfsarts inschakelen?

Wanneer een medewerker ziek is, meldt u dit altijd in de eerste week aan de arbodienst en daarmee formeel aan de bedrijfsarts.

Heeft de bedrijfsarts geheimhoudingsplicht?

De bedrijfsarts heeft geheimhoudingsplicht en mag nooit medische en privégegevens van zijn patiënten delen.

Is een bedrijfsarts altijd medisch geschoold?

Ja, een bedrijfsarts is altijd medisch geschoold en gespecialiseerd.

Hoe is de verhouding tussen de bedrijfsarts en de casemanager?

De casemanager bestaat al sinds 2002, maar er is nog altijd veel onduidelijk tussen de taken van de bedrijfsarts en de casemanager.

Vacatures

Klantadviseur / HR-adviseur/ Commercieel medewerker (binnendienst), HR Navigator Amersfoort, 20-32 uur

HR Navigator groeit door en zoekt een nieuwe Klantadviseur / HR Adviseur/ Commercieel medewerker (binnendienst) voor haar kantoor in hartje Amersfoort.

Elke week de beste HR-tips?

Ontvang onze beste tips, het laatste nieuws en de beste artikelen in jouw vakgebied.

Bonus: 5 gratis premium artikelen!

Als je je inschrijft krijg je van ons elke dag één van de 5 beste artikelen van de afgelopen periode toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Helemaal gratis!

Alle artikelen op BG magazine lezen?

Word nu abonnee voor

en bespaar € 60,– !

€ 37,–

Alle artikelen op BG magazine lezen?

Word nu abonnee voor

en bespaar € 60,– !

€ 37,–

Je ontvangt ook elke week onze beste HR-tips, het laatste nieuws en de beste artikelen in jouw vakgebied.

Gratis 5 premium artikelen lezen?

Je krijgt van ons elke dag één van de 5 beste artikelen van de afgelopen periode toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Helemaal gratis!