Hoewel emoji’s niet meer weg te denken zijn uit onze digitale communicatie is het gebruik hiervan op de werkvloer minder verstandig.

4 op de 5 managers vindt het gebruik van emoji’s in zakelijke communicatie onprofessioneel en zelfs kinderachtig.

Dit blijkt uit onderzoek van e-Kortingscode.nl dat gehouden is onder 1014 werkenden in het bedrijfsleven.

Toch geeft de meerderheid van de werknemers, zo’n 75 procent, toe wel eens smileys te gebruiken in communicatie op de werkvloer. Het verzachten van de boodschap om iets gedaan te krijgen bij een collega is een veelgehoord argument voor het gebruik van emoji’s.

De meest gebruikte emoji’s in professionele communicatie zijn een blij gezicht, een duim omhoog en een knipoog. De laatstgenoemde smiley zorgt tegelijk ook voor de meeste verwarring op de werkvloer. Het poppetje kun je namelijk op verschillende manieren interpreteren.

Cultuurgebonden

Meerdere emoji’s kunnen op verschillende manieren worden opgevat. Daarom kan het gebruik van smileys in zakelijke communicatie ook leiden tot miscommunicatie. Het gebruik hiervan is namelijk nogal cultuurgebonden.

De grootste culturele opvattingen zitten in de emoji’s met handgebaren en gezichtsuitdrukkingen. Bijvoorbeeld, het gebaar waarbij de duim en de wijsvinger een rondje vormen vatten wij hier, in Nederland, op als “perfect”, maar in Turkije betekent dit teken “klootzak”. Na zo’n misverstand is de kans groot dat je kunt zwaaien naar je deal.

Werkgerelateerd whatsappen

Uit het onderzoek blijkt ook dat zakelijk Whatsapp-contact met collega’s irritant bevonden wordt.

Ruim 70 procent van de ondervraagden gebruikt de app ook voor zakelijke doeleinden. Ondanks dat de app erg geliefd is, zorgt het tussen collega’s onderling voor veel irritaties. De grootste irritaties zijn collega’s die buiten werktijd van alles delen (44 procent), collega’s die overal op reageren, en collega’s die ‘praten’ met veel hoofdletters en/of uitroeptekens!;)