Meer dan een kwart van de Nederlandse kantoormedewerkers krijgt nog geen beoordelingsgesprek over hun functioneren.
Vindt dit gesprek wel plaats, dan kan een derde zich niet vinden in de beoordeling.
Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.Â
Niet eens met de beoordeling
Dat de Nederlandse werknemer het niet helemaal eens is met de beoordeling, betekent niet altijd dat dit ook uitgesproken wordt. 36 procent van deze medewerkers zegt er niets van en gaat een discussie uit de weg. Dat geldt vooral voor hoger opgeleide medewerkers. Die houden relatief veel vaker dan lager opgeleiden voor zich dat ze het niet eens zijn met de beoordeling.
Ook leeftijd speelt een rol: jongere werknemers houden vaker hun mond en zijn zenuwachtiger. Voor 23 procent van de medewerkers is het functioneringsgesprek nog te veel eenrichtingsverkeer, een percentage dat nog hoger ligt bij oudere werknemers.
Volgens TrainTool zouden beoordelingsgesprekken over de hele breedte meer een dialoog moeten worden. Jongere medewerkers hebben soms een zetje nodig om uit te spreken waar ze het niet mee eens zijn, daar waar oudere medewerkers zelf om meer tweerichtingsverkeer vragen.
Een derde van de werknemers heeft stress van eindejaarsgesprek
Uit onderzoek onder 1.000 werknemers van Protime, specialist in workforce management oplossingen, blijkt dat 34 procent van de Nederlandse werknemers het beoordelings- of functioneringsgesprek een stressvolle aangelegenheid vindt. In 28 procent van de gevallen nemen zwaktes en verbeterpunten namelijk de overhand.
Slechts 16 procent van de werknemers zegt dat de focus op talenten en kwaliteiten ligt. Werkend Nederland wil dat de beoordeling positiever ingericht wordt. Zo wenst 35 procent meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden.
Continu proces
47 procent van de Nederlandse werknemers krijgt maar eens per jaar een evaluatie. De kwaliteit van dit gesprek laat echter vaak te wensen over volgens Protime. Slechts een klein deel van de organisaties (8 procent) heeft het functioneren ingericht als continu proces, terwijl werknemers dit juist wel willen. Bijna een derde (30 procent) wil dat de beoordeling een continu proces wordt.
Geheugen opfrissen
Wanneer het functioneringsgesprek maar eens per jaar plaatsvindt, blijkt het lastig om de prestaties van het gehele jaar te evalueren. Bijna één op de vijf werknemers zegt dat voornamelijk de prestaties van het laatste half jaar centraal staan in het gesprek. 16 procent stelt zelfs dat het zwaartepunt alleen op het laatste kwartaal ligt. De prestaties van het begin van het jaar krijgen volgens hun dus weinig aandacht. In 64 procent van de gevallen lukt het wel om het hele jaar in ogenschouw te nemen.