Ruim een derde van de werkende Nederlanders is van plan om bedrijven die zich tijdens de coronacrisis amoreel gedragen, links te laten liggen.

Dit blijkt uit onderzoek van platform WieZetJijOpEen.nu, uitgevoerd door PanelInzicht onder 1.505 werkende Nederlanders.

Een positieve ontwikkeling daarentegen is de nieuwe app Feelerz, die laat zien welke bedrijven coronaproof zijn.

Opvallend genoeg zijn het vooral mannen (39 procent) die van plan zijn geen zaken meer te doen met niet-solidaire organisaties, zo blijkt uit het onderzoek van WieZetJijOpEen. Onder vrouwen bedraagt dit percentage slechts 30 procent.

Ook het toekomstige koopgedrag van mannen lijkt meer te veranderen dan dat van vrouwen. Maar liefst 48 procent van hen zegt meer te kopen bij sociale organisaties, tegenover 44 procent van de vrouwelijke respondenten.

Loyaliteit

De manier waarop je als organisatie omgaat met de coronacrisis heeft ook interne gevolgen.

Zo is volgens 72 procent van de ondervraagden de handelswijze van de werkgever tijdens deze crisis van directe invloed op zijn loyaliteit richting het bedrijf.

Vooralsnog lijkt dit in orde; 77 procent van de respondenten zegt dat zijn werkgever er alles aan heeft gedaan om de medewerkers te behouden. 15 procent is het hier niet mee eens en herkent dit gevoel niet.

Ook geeft een derde aan dat de werkgever niet geprobeerd heeft zijn werknemers een hart onder de riem te steken de afgelopen maanden.

Goed werkgeverschap

“De resultaten uit het onderzoek laten zien dat goed werkgeverschap ook – of juist – in crisistijd essentieel is”, zegt René Brouwers, directeur van Great Place To Work.

“Ik ben verheugd om te zien dat dit in orde lijkt te zijn volgens een groot gedeelte van werkend Nederland. Maar ik zie nog steeds dat bij een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse organisaties het beter kan en moet.”

Hoewel werkgevers goed scoren en met loyaliteit beloond worden, kan hun manier van communiceren volgens het onderzoek nog beter. Zo zegt een op de vijf werkenden dat, als hij in de schoenen van zijn werkgever zou staan, anders zou communiceren richting opdrachtgevers.

Ook plaatst 27 procent van de respondenten vraagtekens bij de communicatiewijze tussen werkgever en -nemer. Vooral jongeren hadden naar eigen zeggen anders gecommuniceerd richting opdrachtgevers (23 procent) en medewerkers (34 procent). Onder vijftigplussers bedragen deze percentages 10 en 20 procent.

Feelerz app

De nieuwe Feelerz app vertelt welke maatregelen restaurants, musea, hotels en winkels hebben getroffen tegen de verspreiding van het coronavirus en laat bezoekers feedback geven.

Feelerz heeft reeds meer dan 1 miljoen organisaties in een aantal geselecteerde landen in de app opgenomen. Zo is iedereen thuis of op reis goed geïnformeerd.

Onderzoek laat zien dat mensen meer dan ooit bereid zijn om samen te werken aan een veilige en duurzame economie. Feelerz is gestart om die samenwerking te ondersteunen en om mensen veilige keuzes te laten maken.