Het verzuim onder winkelpersoneel is in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot een gemiddelde van 5,9 procent. Werknemers ervaren zware druk door wegblijvende klanten en een onzekere toekomst.

Dat blijkt uit het landelijke onderzoek ‘Verzuim Retail 2015’, uitgevoerd door Capability.

Concurrentie van internet

Het verzuim in de retail ligt een stuk hoger dan het landelijke CBS-gemiddelde van 3,5 procent. Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar bestellen vervolgens op internet. Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigend gevoel.

Verveling

Andere redenen voor de toename van het verzuim zijn volgens Capability het ontbreken van baangarantie en verveling: hoe minder klanten, hoe minder het personeel te doen heeft.

Kostenbesparing

Daarnaast zetten veel bedrijven kostenbesparende operaties in en nemen ze geen vaste krachten meer aan. Ook dit heeft zijn effect op andere werknemers. Het zorgt namelijk voor beperkte continuïteit in winkels.

Groot verschil hoofdkantoor

Opvallend zijn de grote verschillen tussen het hoofdkantoor en de filialen van bedrijven. Uit het onderzoek van Capability blijkt dat het gemiddelde verzuim van hoofdkantoren op 3,1 procent ligt, een stuk lager dan in de winkels.

Naast eerder genoemde redenen komt dat ook doordat werknemers van het hoofdkantoor vaak meer betrokken zijn en dichter op veranderingen binnen de organisatie zitten.

Sleutel: bewustwording

Volgens Capability is bewustwording, zowel voor het management als op de werkvloer, zeer belangrijk. Ziek is ziek, maar er is ook grijs ziekteverzuim. Mensen die zich niet happy voelen of de vorige avond in het café zijn blijven hangen en zich nog een keer omdraaien als de wekker gaat.

Het vergroten van het bewustzijn, bijvoorbeeld via gerichte trainingen voor management en personeel, draagt ertoe bij dat mensen zich beseffen wat de kosten voor de onderneming zijn als ze zich ziek melden: gemiddeld 250 euro per dag per zieke werknemer.

Motivatie

Ook het introduceren van vernieuwende verkooptechnieken in de winkels kunnen het verzuim van het winkelpersoneel naar beneden brengen.

Zeer motiverend werkt bijvoorbeeld de introductie van omnichannel, waarbij een koppeling wordt gemaakt tussen verkoop in de traditionele winkel en verkoop op het internet.

Een medewerker kan mensen zo veel beter helpen. Als een artikel bijvoorbeeld niet aanwezig is, kan de verkoper het direct online bestellen en de volgende dag bij de klant thuis laten bezorgen.

Dan kan de verkoop dus toch naar volle tevredenheid afgerond worden. Dat motiveert en geeft motivatie om aan de slag te blijven.

Bron: Capability