Dag maatpakken, dassen, zwarte rokjes en pumps, hallo hippe sneakers, spijkerbroeken en vrolijke shirts.

Uit internationaal onderzoek van Regus, blijkt dat kleding op kantoor steeds informeler wordt.

Regus heeft een onderzoek uitgevoerd onder 40.000 werkende mensen wereldwijd. Hieruit blijkt dat de casual jurk of broek het veel beter doet dan het zakelijke pak. Driekwart van de zakelijke professionals vindt een pak met stropdas te formeel voor de moderne werkplek.

Spijkerbroek

Dat het ook in Nederland steeds vrijblijvender wordt blijkt uit het feit dat 87 procent van de Nederlandse ondervraagden vindt dat een spijkerbroek geschikte werkkleding is.

We zijn daarin een stuk progressiever dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten, het Verenigd Koningkrijk en Japan. Tevens vindt de helft dat t-shirts prima naar kantoor gedragen mogen worden.

Thuis werken in onderbroek

Thuiswerkers kleden zich nog informeler. Ruim vier op de tien werkt vanuit huis weleens in zijn pyjama en twee op de tien werknemers werkt thuis zelfs alleen in een onderbroek.

Chinese werknemers spannen de kroon: maar liefst een op drie geeft aan thuis in een boxer of slip te zitten tijdens het werk.

De Nederlanders doen dit met 15 procent beduidend minder vaak. Toch geeft acht op de tien aan dat zij wel iets netters aantrekken als zij een videocall hebben.

Etiquette

Gevraagd naar wat wel en niet kan op de Nederlandse werkplek, geeft 68 procent van de ondervraagden aan dat een pak met stropdas tegenwoordig te formeel is voor kantoor.

Te informeel valt ook niet in de smaak bij de Nederlandse ondervraagden, want 90 procent vindt dat teenslippers echt niet kunnen en 95 procent zegt hetzelfde over trainingspakken. Sandalen mogen dan weer wel. 24 procent van de ondervraagden vindt dat sandalen geaccepteerd moeten worden.

Nieuwe generatie millennials

Jessika van Veen, algemeen directeur Regus Nederland: “Werkplekken en de manier waarop we ons werk doen verandert razend snel, onder meer door technologische ontwikkelen en de komst van millennials op de arbeidsmarkt. Een nieuwe generatie die andere eisen stelt aan hun baan en vooral een plek zoeken waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen zijn. Informele dresscodes passen bij deze ontwikkeling, wij kijken er niet van op. Aan de andere kant verwachten wij niet dat de pak en het stropdas uit het beeld verdwijnen, in sommige functies en branches blijft dit de norm.”