De OVAL heeft een handige toolkit ontwikkeld die werkgevers helpt bij het inrichten van het arbo- en verzuimbeleid.
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om zelf de regie over hun bedrijfsgezondheidszorg te voeren. De toolkit biedt een overzicht van de verantwoordelijkheden en mogelijkheden. Alle spelregels zijn erin opgenomen en worden vertaald naar de praktijk van alledag.
Arbeidsomstandigheden, verzuim, preventie en duurzame inzetbaarheid zijn belangrijke thema´s binnen organisaties. Ieder bedrijf hanteert daarin een andere aanpak. Het HR-beleid, specifieke veiligheidsrisico´s, maar ook de beschikbare kennis en personele capaciteit spelen een rol.
In de leidraad zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling opgenomen. Ook wordt aandacht besteed aan ´eigen regie´, de rol van de OR en mogelijke valkuilen. Wet- en regelgeving wordt op een toegankelijke manier uitgelegd en samengevat in een checklist.
De toolkit is een belangrijke check voor iedere werkgever, HR-afdeling en OR voor inrichting of herijking van het arbo- en verzuimbeleid.