Een negatieve digitale werkcultuur heeft invloed op de digidruk die zorgmedewerkers ervaren in hun vrije tijd, zo blijkt uit onderzoek van Stichting IZZ en de Universiteit Utrecht onder 300 zorgmedewerkers.

Het onderzoek toont aan dat in een positieve digitale werkcultuur slechts 1 op de 40 zorgmedewerkers zeer hoge digidruk ervaart. In een negatieve cultuur is dit percentage echter veel hoger; maar liefst 1 op de 5 medewerkers in een negatieve digitale werkcultuur kampt met digidruk.

Bovendien is een op de vier medewerkers van zorgorganisaties waar men altijd bereikbaar moet zijn, van plan om werk te zoeken bij een andere zorgorganisatie. In positieve digitale werkculturen heeft 1 op de 10 medewerkers deze vertrekintentie.

Van de zorgmedewerkers die veel werkgerelateerde digidruk in hun vrije tijd ervaren, kan bijna de helft (47 procent) het werk moeilijk loslaten. Daarentegen ervaart slechts 12,8 procent van de medewerkers met weinig werkgerelateerde digistress dit probleem.

Mentale uitputting

De gevolgen van hoge werkgerelateerde digitale druk zijn eveneens merkbaar op het gebied van mentale uitputting. Wanneer de werkgerelateerde digidruk laag is, raakt 15,5 procent mentaal uitgeput.

Bij een hoge werkgerelateerde digidruk is dit percentage twee keer zo hoog. Maar liefst 37,5 procent van de medewerkers in een organisatie met hoge werkgerelateerde digidruk voelt zich mentaal uitgeput.

Digistress verminderen

Irene van der Fels, onderzoeker bij Stichting IZZ: “Deze bevindingen bieden aanknopingspunten voor zorgorganisaties om actie te ondernemen en werkgerelateerde digitale druk aan te pakken. Een gezonde balans tussen werk en privé zijn belangrijk om het welzijn en de betrokkenheid van zorgmedewerkers te waarborgen en medewerkers te behouden. Daar is een beperkte mate van digidruk een belangrijk onderdeel van”.

Fels vult aan dat zorgmedewerkers niet altijd ‘aan’ moeten staan. Het is belangrijk dat zij hun werk buiten werktijden kunnen loslaten. “Het mooie is dat organisaties en medewerkers hier invloed op kunnen uitoefenen door goede afspraken met elkaar te maken, bijvoorbeeld door selectief te reageren op berichten en groepsapps op vrije dagen stil te zetten. Dit helpt om onnodige werkgerelateerde druk te verminderen.”

Offline tijd

Henrico van Roekel, promovendus bij de Universiteit Utrecht: “Onderzoek toont aan dat een positieve digitale werkcultuur aanzienlijke voordelen heeft. Door begrip te tonen voor het belang van offline tijd en bereikbaarheid buiten werktijd te beperken, raken medewerkers minder uitgeput. Bovendien is het, om een gezonde werk-privébalans te behouden, belangrijk medewerkers te stimuleren om hun grenzen aan te geven. Zij moeten het gevoel hebben dat ze diensten kunnen weigeren. Door deze maatregelen te implementeren, creëren zorgorganisaties een positieve digitale werkomgeving, die het welzijn van medewerkers bevordert. Hierdoor vermindert de intentie om van baan te veranderen.”

Altijd-online-cultuur

Een negatieve digitale werkomgeving houdt een “altijd-online-cultuur” in stand. In zo’n cultuur moeten medewerkers voortdurend bereikbaar zijn via e-mails, whatsapp of telefoontjes, zelfs in de vrije tijd. Dit leidt tot een gebrek aan afstand tussen werk en privé, verhoogde stressniveaus en een negatieve impact op het welzijn van medewerkers.