Het is weer de tijd van het jaar: werkgevers moeten hun arbodienst per 1 oktober (pro forma) opzeggen om per 1 januari te kunnen overstappen naar een nieuwe arbodienst.

Hier nu alvast over nadenken levert een afgewogen keuze op. Bent u echt tevreden over uw arbodienst? Weet u wat andere diensten aanbieden? Welk soort dienstverlening zoekt u eigenlijk?

Om u op weg te helpen: hieronder acht redenen van vergelijkingssite HR Navigator om over te stappen naar een andere arbodienstverlener.

Wel of geen klik met uw bedrijfsarts?

Als een bedrijfsarts de taal van de klant echt niet spreekt, verloopt de samenwerking meestal niet goed. Ook kan het zijn dat u het gevoel hebt dat hij of zij te veel op de hand van de medewerker zit.

Probeer het dan eerst bij de bestaande arbodienst met een andere bedrijfsarts. Kan dit niet of blijft er teveel ruis op de lijn: doe uzelf en de bedrijfsarts dan een lol en switch naar een arbodienstverlener die wel aansluit op uw branche.

Korte lijnen met een vast contactpersoon?

Krijgt u het call center-gevoel als u naar je arbodienst belt? Het ontbreken van een vast contactpersoon, wat normaal is bij kleinere arbodiensten, doet vaak onpersoonlijk aan. Te lange lijnen van terugkoppeling is voor met name MKB’ers reden om op zoek te gaan naar een andere dienst.

Rechtstreeks contact met de bedrijfsarts?

Bij veel arbodiensten heb je vooral contact met een casemanager of verzuimconsulent. Die helpt u bij je verzuimregie, de dossieropbouw en monitort bijvoorbeeld de Poortwachter termijnen. Het is dan lastig om rechtstreeks contact te hebben met de bedrijfsarts. Wilt u dat wel, maak hier dan duidelijke afspraken over.

Zelf doen… of juist niet

Om te bepalen wat u wilt inkopen bij de arbodienst, moet u natuurlijk eerst bepalen wat u nodig hebt. Waar zit uw probleem precies? En wat kan, mag en wilt u zelf doen? Wat wilt u vooral uitbesteden?

In arboland kun je tegenwoordig alle smaken krijgen. Vraag dus vooral door en kies die arbodienst die uw gewenste model het beste ondersteunt.

Heldere communicatie? Privacy maakt dit niet altijd eenvoudig

Bedrijfsartsen zitten vaak in een spagaat: ze mogen niet zeggen welke klachten een medewerker heeft. Tegelijk moeten ze wel hun conclusie over de mate van arbeidsongeschiktheid meedelen en de werkgever adviseren over hoe het herstel kan worden bevorderd.

U mag hierop kritisch zijn: vindt u de rapportage concreet genoeg? Is deze op tijd? Kunt u er als werkgever verder mee?

Gratis arbo: penny wise, pound foolish

Met een minimaal aansluitcontract beperkt u de vaste kosten van de arbodienst. U bepaalt zelf wat u afneemt en betaalt per afname van hun diensten.

De connectie met een dergelijke dienstverlener is echter nihil, dus hun houding zal reactief zijn. Zorg dus dat u weet met wie u zaken doet.

Ik wil ook aan de slag met preventie

Vaak koopt een werkgever alleen verzuimbegeleiding in bij de arbodienst. Hoe u voorkomt dat iemand ziek wordt, zit daar dan dus niet bij inbegrepen.

Een goede arbodienst weet waar de risico’s en oorzaken van arbeidsuitval binnen uw organisatie zitten. Een professionele analyse is goud waard!

Hoe zit het met duurzame inzetbaarheid?

Het gericht inzetten van onderzoeken en interventies is essentieel om te zorgen dat medewerkers gezond en productief de eindstreep halen. Heeft uw arbodienst voldoende in huis om u te ondersteunen?

© BG magazine