Bijna 10 procent van de werknemers voert een hobby uit tijdens het thuiswerken en een derde van de werknemers is minder loyaal naar de werkgever, zo bleek uit twee recente onderzoeken.

Het Nationale Management Onderzoek, uitgevoerd door ISBW onder ruim 1.200 werkenden in loondienst, toonde aan dat bijna één op de tien (9 procent) van de Nederlandse werkenden zijn hobby uitvoert tijdens het thuiswerken, zonder dat de manager dat weet.

Ook sporten en powernappen gebeurt onder werktijd: respectievelijk 8 en 7 procent van de werkenden doet dit.

Bijna de helft (48 procent) van de werkenden heeft het gevoel dat zijn manager er vertrouwen in heeft dat hij thuis net zo hard werkt als op kantoor. Eén op de zeven (15 procent) werknemers die dit gevoel niet heeft, de rest is neutraal.

Thuiswerken vraagt om zelfstandigheid

Behalve dat managers niet kunnen controleren hoe hard medewerkers werken, vraagt het thuiswerken ook om een bepaalde zelfstandigheid van medewerkers, nu de manager niet altijd daar is om vragen aan te stellen. Die zelfstandigheid doet een kwart (25 procent) van de medewerkers goed: zij bloeien er door op.

Tegelijk heeft ruim één op de tien (11 procent) er last van dat hij nu niet direct vragen kan stellen aan zijn manager: deze groep wordt extra onzeker door de zelfstandigheid.

Rol manager verandert

De coronacrisis heeft de rol van de manager doen transformeren. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent.

Rollen waar meer focus op gekomen zijn, zijn de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.

Het jaarlijkse ‘What Workers Want’ (WWW) onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlanders van recruitmentexpert Hays toonde aan dat 32 procent van de Nederlandse medewerkers in coronatijd minder loyaliteit voelt naar hun werkgever.

Voor 4 op de 10 medewerkers wordt dit veroorzaakt door de slechte ondersteuning vanuit werkgevers tijdens de eerste coronagolf. In het WWW 2020-rapport geeft Hays weer wat de meest recente ontwikkelingen zijn op de arbeidsmarkt.

Minder positief?

Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de medewerkers (46 procent) minder positief is over zijn of haar baan. Voor 31 procent van de Nederlandse medewerkers is de ondersteuning voor het fysieke en mentale welzijn vanuit de werkgever onder de maat. Volgens 28 procent is een vangnet op de werkvloer niet of gebrekkig aanwezig.

De wensen van werknemers verschuiven, zeker post-COVID-19. Door de coronacrisis is het vangnet op de werkvloer voor 39 procent van de medewerkers belangrijker geworden, gevolgd door mentale steun (37 procent) en fysieke ondersteuning (31 procent). Het is een uitdaging voor werkgevers om snel op veranderende behoeften in te spelen om de terugloop van loyaliteit tegen te gaan.

Baanzekerheid

Verder blijkt uit het ‘WWW’-rapport dat naast loyaliteit, ook het gevoel van baanzekerheid terugloopt. 40 procent van de Nederlandse medewerkers twijfelden voor de coronacrisis al aan hun baanzekerheid. De toegenomen onzekerheid is een reflectie van de toenemende werkloosheid.

In het tweede kwartaal van 2020 was het aantal werklozen met 72.000 toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal. Daarmee staat het totaal aantal werklozen op 349.000. Dit betreft 3,8 procent van de beroepsbevolking (cijfers CBS). Maar liefst 64 procent van de Nederlandse medewerkers geeft aan baanzekerheid nu belangrijker te vinden dan voor de coronacrisis.