BG_bird2100% onafhankelijk
Arbo De hedendaagse werkplek door de ogen van Ergo Expert Ahmet Çakir

De hedendaagse werkplek door de ogen van Ergo Expert Ahmet Çakir

NieuwsNieuws

Vraag-en-antwoordVraag en antwoord

Sinds 1980 is Dr. Ahmet Çakir wetenschappelijk manager van de ERGONOMIC Institute for Social and Occupational Sciences in Berlijn. Hij was lid van de Ergonomic Society en hoofdredacteur van het wetenschappelijke tijdschrift Behaviour & Information Technology.

Tijdens een Q&A-sessie sprak ErgoDirect met Cakir over zijn visie op de hedendaagse werkplek én de werkplek van de toekomst.

Q1: Wat is er door de jaren heen veranderd aan de manier waarop mensen werken?

Dankzij nieuwe technologieën, zoals e-mail, worden er per dag meer beslissingen genomen. We besteden daarnaast meer tijd aan vergaderingen en discussies. Hierdoor hebben veel kantoren problemen met te weinig beschikbare vergaderruimte.

Q2: Wat is de grootste uitdaging in huidige kantoren?

Eén van de grootste uitdagingen is geluidsoverlast. Het basis geluidsniveau van een kantoor zonder medewerkers, is verlaagd van 50-75 dB in de jaren 70 tot maximaal 37 dB nu.

Het huidige geluidsniveau wordt voornamelijk veroorzaakt door airconditioners. Het geluid van oude toetsenborden is bijna volledig verdwenen, mede dankzij de nieuwe hulpmiddelen.

Vrijwel al de geluidsoverlast op de werkplekken van nu wordt veroorzaakt door het praten van collega’s: dan wel door onderling overleg of door telefoongesprekken. Afhankelijk van de hoeveelheid mensen die tegelijk praten, is het gemiddelde geluidsniveau rond 55 dB.

Wat er is veranderd, is het aantal momenten van geluidsoverlast per uur. In de jaren 70, werd ongeveer 8 procent van de werktijd besteed aan praten. Dit percentage is nu naar ongeveer 30 procent gestegen. Dit betekent dat wanneer er vier mensen in een ruimte zijn, het mogelijk is dat er constant gekletst wordt.

geluidsoverlast kantoor

 

 

Een constante hoge geluidsoverlast is niet alleen extreem afleidend, maar de fluctuatie in geluidsniveau (doordat iedereen een ander stemvolume heeft) is op het moment de grootste afleiding.

Q3: Wat is volgens jou de oplossing van het geluidsprobleem op de werkplek?

Wij hebben een aantal oplossingen geïmplementeerd. Eén daarvan is het gebruiken van hoge kwaliteit koptelefoons, zodat de kwaliteit van de verbinding tussen iemand binnen en, bijvoorbeeld, iemand die belt vanuit de auto, flink verbeterd. Daarbij trainen we mensen hoe ze moeten spreken.

>>>Lees hier de volledige Q&A met Dr. Ahmet Cakir

Deel dit artikel

Tagdiv Cloud library - template content.

Meld je aan en ontvang een week lang elke dag een nieuw artikel.

Gratis 7 premium artikelen in je mailbox?