Maar liefst 14 procent van alle werkende Nederlanders vindt een kerstpakket niet meer van deze tijd. Precies de helft van alle ondervraagden geeft daarom de voorkeur aan een extra vrije dag of een bescheiden bonus in plaats van een kerstpakket.

Opvallend genoeg vinden vooral Noord-Hollanders (23 procent) het kerstpakket oubollig. Overijsselaars (8 procent) en Groningers (9 procent) zijn daarentegen het meest verknocht aan de ouderwetse mand met levensmiddelen.

Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.066 Nederlanders werkzaam in loondienst.

Inhoudsloos

Uit het onderzoek blijkt dat een groot gedeelte van de werkende Nederlanders niet alleen ontevreden is over de vorm, maar ook over de inhoud van het kerstpakket.

Zo zegt maar liefst 46 procent van alle ondervraagden dat de inhoud van hun kerstpakket over het algemeen te wensen overlaat. Als een gevolg hiervan heeft 77 procent van alle werkenden weleens onderdelen van hun kerstpakket weggegeven of verkocht. Van alle Nederlanders doen Zeeuwen (83 procent) en Zuid-Hollanders (82 procent) dit het vaakst.

liever vrije dag dan kerstpakket

Zelfbediening

68 procent van alle werkende Nederlanders zoekt het liefst zijn eigen kerstpakket uit. Opvallend genoeg zijn vrouwen (72 procent) hier grotere voorstanders van dan mannen (slechts 65 procent).

Wat ook opvallend is, dat jongeren het meest gehecht zijn aan het kerstpakket en zestigplussers het minst.

jongeren meest gehecht aan kerstpakket

Rare producten

Veel respondenten gaven aan dat ze weleens rare producten in hun kerstpakket aantroffen. Zo kreeg een van hen een boek over afvallen, terwijl ze zwanger was en moest een ander het doen met een pak strooizout.

Andere opvallende antwoorden zijn: een bierpakket voor een dertienjarige, een cadeaubon van het eigen bedrijf, viagrapuillen, een spel met persoonlijke vragen over het verleden en de toekomst om met collega’s te spelen en een zingende koelemmer.

opmerkelijke inhoud kerst