Hardwerkende Nederlanders zijn verleerd hun brein te laten rusten

0
1704

Om meer aandacht te vragen voor het brein op de werkvloer start Zorg van de Zaak vandaag de landelijke campagne ‘Breinvriendelijk werken‘.

De campagne richt zich op werkend Nederland, omdat hardwerkende Nederlanders het verleerd zijn hun brein te laten rusten.

Als de boog altijd gespannen staat, liggen stressgerelateerde en psychische klachten op de loer. Signalen zoals futloosheid, aanhoudende hoofdpijn, concentratieproblemen of oververmoeidheid worden niet op tijd herkend.

Met deze campagne wil Zorg van de Zaak meer aandacht voor en kennis over het brein stimuleren.

Onderzoek toont aan: Werkend Nederland werkt breinonvriendelijk

Uit onderzoek van Zorg van de Zaak – een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg – blijkt het volgende:

  • meer dan de helft van werkend Nederland (53 procent) komt meerdere keren per maand lusteloos thuis van een dag werken.
  • 19 procent van werkend Nederland ervaart dit zelfs meerdere keren per week.
  • Bijna twee derde (63 procent) van werkend Nederland heeft meerdere keren per maand grote moeite om zich te concentreren op het werk, waarvan iets meer dan een kwart dit meerdere keren per week ervaart.
  • 42 procent ervaart meerdere malen per maand minder werkplezier, omdat er geen mogelijkheden zijn om Breinvriendelijk te werken.
  • Een derde van de werkgevers krijgt van zijn medewerkers een onvoldoende op het gebied van Breinvriendelijk werken.

Altijd aanstaan

Volgens Ulrika Leons, directeur Skils, onderdeel van Zorg van de Zaak Netwerk, en GZ-psycholoog, kent het brein drie versnellingen van mentale inspanningen, namelijk:

  1. de lage versnelling, ofwel het breinherstelmodus. Het gaat hierbij om ontfocussen, niet taakgericht, dagdromen, uit het raam staren.
  2. De middelste versnelling of switchmodus. Hierbij gaat het om veel, niet al te complexe taken door elkaar doen.
  3. De hoge versnelling of diepe focus. Hierbij gaat het om verdieping, concentratie op een complexe taak en creatief denkwerk.

De eerste versnelling komt in het werk steeds minder voor. Digitalisering, het altijd ‘aanstaan’, het voortdurend verleggen van de aandacht van de ene opdracht naar de andere en regelmatige afleiding zorgen voor een zware belasting en ontregeling van het brein.

Daarmee neemt het aantal rustmomenten voor het brein af. Werknemers verliezen hun concentratie en gaan met een vol hoofd, futloos naar huis. De rust van de eerste versnelling heeft plaatsgemaakt voor de toenemende en constante prikkelstroom van de tweede versnelling. Doordat ons brein aan de tweede versnelling gewend is geraakt, wordt de stap naar de derde versnelling lastiger, waardoor we ons moeilijker kunnen focussen.

Met de campagne wil Zorg van de Zaak de breinkennis en de impact daarvan op werkprocessen, werkomgeving en omgang met elkaar vergroten.

Meer aandacht voor het brein

Concentratieproblemen, futloosheid en vermoeidheid kunnen tijdelijk voorkomen, maar ook van blijvende aard zijn. Er zijn op de werkvloer verschillende oorzaken te vinden, zoals het regelmatig gestoord worden door collega’s, mobiele telefoons, inkomende mails en het uitvoeren van meerdere taken tegelijk. Dit zorgt ervoor dan het brein constant wordt overprikkeld en niet de tijd krijgt om te herstellen. Het brein slaat informatie minder goed op, waardoor we minder scherp kunnen nadenken en onze creativiteit vermindert.

Het is volgens Zorg van de Zaak daarom belangrijk om de oorzaak aan te pakken, zodat alle werkenden – inclusief het eigen personeel van Zorg van de Zaak- hun brein ontzien en zich daardoor uiteindelijk beter kunnen focussen. Om die reden wil de arbodienstverlener Breinvriendelijk werken onder de aandacht brengen.

Ontfocussen

Het onderzoek laat zien dat werkend Nederland behoefte heeft aan speciale kamers waar je rustig kunt werken (22 procent) en de mogelijkheid tot thuiswerken wil hebben (24 procent). Ruim één op de vijf werknemers heeft behoefte aan gedragsregels om elkaar niet te storen op het werk.

Organisaties moeten volgens Zorg van de Zaak daarom deze mogelijkheden bieden en gedragsregels opstellen die ertoe leiden dat het brein zich kan ontfocussen. De leidinggevende moet het goede voorbeeld geven in de strijd tegen de overbelasting van het brein. Breinvriendelijk werken is evenwel een gedeelde verantwoordelijkheid, dus werknemers moeten zelf ook hun gedrag aanpassen.

Over de campagne

In de campagne staan vier filmpjes centraal waarmee de kijker bewust wordt gemaakt van brein-onvriendelijk gedrag dat we iedere dag vertonen en we normaal zijn gaan vinden.

De video’s worden in de campagne middels online advertising, social media en print door Zorg van de Zaak zichtbaar gemaakt en specifiek onder de aandacht gebracht bij (jonge) bedrijfsartsen alsook (GZ)psychologen. Daartoe is er eveneens een speciale campagnepagina opgezet waar naast de video’s nog andere relevante informatie over het thema regelmatig wordt aangevuld. Ook kan contact worden gezocht met de recruiters van Zorg van de Zaak bij interesse om breinvriendelijk te werken.