Online hulpprogramma’s die mensen met een chronische aandoening helpen om aan het werk te komen of te blijven zijn lastig te vinden.
In opdracht van het UWV bracht onderzoeksinstituut Nivel samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, het RIVM en het Vlaamse JKVG de bestaande programma’s bijeen.
Verspreid over internet
De onderzoekers brachten 20 online zelfmanagementprogramma’s uit Nederland en Vlaanderen in kaart. Uit de analyse hiervan bleek dat de programma’s vooral bedoeld zijn voor mensen met een chronische lichamelijke of psychische aandoening. Voor mensen met een verstandelijke beperking bleken maar twee programma’s beschikbaar.
Omdat de programma’s voor mensen met een chronische lichamelijke aandoening verspreid staan over het internet en daardoor lastig te vinden zijn, heeft het Nivel samen met mensen uit de doelgroep de overzichtssite Beter Werken ontwikkeld.
Nog veel verbetering mogelijk
Zelfmanagementprogramma’s op websites of apps kunnen helpen bij het aan het werk blijven of (weer) aan het werk komen met een chronische ziekte, aandoening of stoornis. Bijvoorbeeld door nieuwe vaardigheden aan te leren, of te leren omgaan met de chronische aandoening.
Maar veel van deze programma’s voldoen nog niet aan het ideale model van een online zelfmanagement programma gericht op werk. Zo besteden de meeste programma’s nog weinig aandacht aan het afstemmen van de inhoud van het programma op de achtergrond, voorkeuren of ondersteuningsbehoefte van de gebruiker (tailoring) en ontbreekt de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen met andere gebruikers. Ook blijken de meeste programma’s vooral gericht op het vergroten van de kennis.
Veel van de programma’s behandelen al wel meerdere onderwerpen die belangrijk zijn bij het aan het werk blijven of (weer) aan het werk komen en bevatten video’s om de informatie toe te lichten, wat de begrijpelijkheid van de informatie ten goede komt.
De programma’s zouden volgens de onderzoekers verbeteren wanneer er meer afstemming is op de specifieke situatie van de gebruikers en meer aandacht voor motivatie, vertrouwen in eigen kunnen en het aanleren van de juiste vaardigheden.