Onderzoek door Girav in samenwerking met een recruitmentbureau wijst uit dat online sollicitanten in blauwe kleding 23 procent meer kans maken op de baan.
Bovendien blijkt het belangrijk om niet underdressed in beeld te verschijnen en zijn het met name overhemden met pullovers of een ondershirt die het goed doen.
“Uiterlijk heeft bewust en onbewust een grote impact op de keuze voor een sollicitant. Een slecht voorkomen op beeld kan afbreuk doen aan een goed verhaal tijdens een online sollicitatiegesprek,” aldus recruitmentbureau Good Company.
Beter overdressed dan underdressed
Blauw alleen is bovendien niet voldoende. Uit het onderzoek van Girav blijkt verder dat verschillende kleuren blauw een andere psychologische uitstraling hebben. Donkerblauw straalt meer loyaliteit uit, terwijl lichtblauw betrouwbaar overkomt en combinaties met zwart of donkergrijs de outfit er geloofwaardiger uit laten zien. In algemene zin blijkt het verstandiger om overdressed dan underdressed in beeld te komen.
Respondenten gebruiken vooral de social media-kanalen van organisaties waar ze solliciteren om de typische dresscode te achterhalen. Recruiters wijzen er aan de andere kant op hiermee niet te overdrijven: “De outfit mag net als de achtergrond niet afleiden van wat de kandidaat te vertellen heeft.”
Pak met stropdas
Los van de kleur blijkt ook het type outfit effect te hebben op de kansen tijdens een sollicitatie. Het onderzoek van Girav laat zien dat een overhemd voor mannen de beste keuze is. Te combineren met een pullover en een ondershirt, voor een net voorkomen.
In meer formele omgevingen hebben sollicitanten het meest succes met een pak met stropdas. De kleur daarvan is belangrijk en biedt kansen om een van de tinten blauw terug te laten komen.
Voor sollicitanten die snel zenuwachtig zijn hebben recruiters een paar handige tips: “Wees ruim op tijd aanwezig in de virtuele wachtruimte, bijvoorbeeld om het geluid en de microfoon nog even te testen”. In het onderzoek geven respondenten bovendien aan dat ze zich comfortabel voelen in een anti-zweetshirt. Het is een onzichtbare manier om een onverzorgde indruk te voorkomen.
Juiste kleding positieve invloed op baankansen
We vroegen aan Sascha Bertus, stijlstrateeg van House of Appearance en auteur van BG magazine wat zij vindt van het Girav onderzoek.
Sascha: “Ik ken de precieze opzet van het Girav-onderzoek niet, maar waar ik het zeker mee eens ben is dat de juiste kleding een positieve invloed heeft op je baankansen. Kleding is een essentiële strategische tool voor een succesvolle profilering. Zeker bij online solliciteren waar mensen jou nog niet kennen en hun eerste indruk halen uit wat ze op hun computerscherm zien verschijnen. Kleding geeft je dan de mogelijkheid te beïnvloeden hoe anderen jou zien en beoordelen”.
“Gebruik maken van de psychologische betekenis van kleuren is daarbij heel slim. De kleur blauw staat in algemene zin voor betrouwbaarheid en ook voor zakelijkheid, rust, orde en discipline. Daarbij wordt donkerblauw, net als elke donkere kleur, als formeler gezien dan lichtblauw. Toch vertelt een donkerblauwe hoodie een heel ander verhaal dan een donkerblauw jasje. Ook de vorm en stof hebben dus invloed op de uitstraling. En online speelt ook de belichting en achtergrond een belangrijke rol. Als jij in je formele jasje in beeld komt met op de achtergrond een aanrecht vol vuile vaat, dan sla je alsnog de plank mis. Zodra kleding een storende of afleidende factor wordt, blijft de aandacht daar hangen. Terwijl je natuurlijk wilt dat de aandacht naar de inhoud gaat. Uiteindelijk is de functie van kleding op de (online) werkvloer om ervoor te zorgen dat het totaalplaatje matcht met je inhoudelijke kwaliteiten.”