De online wereld heeft helaas ook negatieve kanten. Zo blijkt uit onderzoek dat twee op de drie volwassenen afgelopen jaar een online traumatische ervaring heeft gehad.

Het is een opvallend gegeven dat maar 19 procent van de slachtoffers actie heeft ondernomen door melding te maken van het voorval.

Het onderzoek is gehouden door De Reputatiefabriek onder 1020 respondenten.

Social media

De negatieve ervaringen bestaan voornamelijk uit interactie met andere mensen of content (47 procent), privacy- (39 procent) of veiligheidszaken (30 procent).

De respondenten geven aan dat social media de belangrijkste bron is waar (potentieel) online geweld wordt gepleegd (65 procent). 38 procent heeft nare ervaringen meegemaakt via andere geïnstalleerde applicaties en 34 procent via chatrooms.

Online pesten

Hoewel kinderen vaak worden gewaarschuwd voor online pesten, komt cybergeweld ook zorgwekkend vaak voor bij volwassen: 1 op de 4 volwassenen wordt online gepest. Vrouwen zijn hiervan vaker slachtoffer dan mannen.

De meest voorkomende vormen van cyberpesten zijn openlijk uitschelden, bedreiging, stalking en seksuele intimidatie. De pesterijen zijn voornamelijk gebaseerd op basis van de seksuele geaardheid, religie of een fysieke handicap van iemand.

Zo’n 40 procent zegt gepest te worden door een vreemdeling, 26 procent geeft aan de echte identiteit van de pester niet te kunnen achterhalen. Dat geeft aan dat er ook veel gepest wordt via anonieme accounts.

De slachtoffers zeggen dat het cyberpesten ook effect heeft op hun offline leven. 66 procent geeft aan zich als gedupeerde machteloos te voelen, 63 procent heeft last van slaaptekort en 61 procent heeft een lager zelfvertrouwen ontwikkeld.

Cybercrime

Naast online pesten, zijn zo’n 1 op de 9 mensen slachtoffer van digitale misdrijven zoals hacken, stalken en online fraude. Hierbij zijn mannen net zo vaak het slachtoffer als vrouwen.

De meest voorkomende vormen van persoonlijke cybercriminaliteit zijn phishing (52 procent), phishing via social media (41 procent), uitnodigingen via social media (25 procent), malware (20 procent) en virussen via foute links (14 procent).

De respondenten geven aan op regelmatige basis te vrezen voor een cybercrime; slechts een kwart zegt een inbraak in huis erger te vinden dan inbraak in privacygegevens.

Trauma

Het begrip “trauma” lijkt in dit opzicht misschien wat overtrokken, maar uit het onderzoek bleek dat de nare online ervaringen wel degelijk konden leiden tot persoonlijke trauma’s.

De respondenten gaven aan dat hun vervelende online ervaringen – uiteenlopend van een schokkende foto tot langdurige pesterijen tot gehackt worden – verschillende gevolgen hadden, ook op langere termijn. Van nachtmerries, slaapproblemen, concentratieproblemen en herbeleving tot aan onveilig, prikkelbaar en onzeker voelen.

Deze symptomen hebben invloed op het dagelijks leven van een persoon en kan volgens De Reputatiefabriek worden gezien als trauma.

Bron: De Reputatiefabriek