De vakantieperiode zorgt ieder jaar voor een toenemende vraag naar tijdelijk personeel.
De zomer zorgt bijvoorbeeld voor een impuls in het toerisme, waardoor tijdelijke ondersteuning van het personeelsbestand noodzakelijk is.
Maar het aantal benodigde seizoenswerkers is niet altijd eenvoudig te vinden. Op de juiste manier investeren in mensen, levert meer gemotiveerde en betrokken werknemers op.
Tip 1 – Bied een goede werkomgeving
Ook een tijdelijke werknemer is een volwaardig lid van het personeelsbestand. Daarom is het van belang dat werkgevers rekening houden met een emotioneel salaris, dat bestaat uit alle niet-geldelijke voordelen die een bedrijf zijn werknemers biedt.
Een goede werkomgeving is een plek waar de relatie met de leidinggevende hartelijk en ontspannen is en waarin alle medewerkers veilig en zonder spanningen samenwerken.
Tip 2 – Bied integratie in de groep
Iedere nieuweling wil in de groep worden opgenomen, daarom is het van belang dat zowel collega’s als leidinggevenden nieuwe werknemers proactief benaderen. Een gewaardeerde werknemer is eerder bereid om het beste van zichzelf te geven. Deel uitmaken van de groep collega’s vergroot de motivatie om elkaar te helpen bij de uitvoering van taken.
Tip 3 – Erken prestaties
Erken de prestaties en laat waardering blijken. Zo ziet de werknemer dat hij de verwachte doelen bereikt en deze op de juiste wijze uitvoert. In het geval van toerisme kun je bijvoorbeeld denken aan extra inspanningen tijdens piekuren of blijven tot sluitingstijd. Laat deze inspanningen niet vanzelfsprekend zijn. Een werkgever die zijn waardering laat blijken, bij vaste en tijdelijke werknemers, zal meer toewijding en motivatie terugkrijgen.
Tip 4 – Blijf in contact met de werknemer
Branches die te maken hebben met seizoenswerkers, hebben ieder jaar de opdracht voldoende personeel aan te trekken en op te leiden. Een werknemer die al is opgeleid en ingewerkt en bekend is met het bedrijf, is sneller inzetbaar. Het opbouwen van een eigen talentpool voor seizoenswerkers is daarom zeker aan te raden. Zo is er voldoende talent beschikbaar en hoeft de werkgever niet ieder jaar te investeren in nieuw personeel. Seizoenswerkers die jarenlang terugkeren hebben ook een positief effect op het employer brand.
Deze tips zijn van toepassing op alle branches waar seizoenswerkers worden ingezet, naast toerisme ook de agrarische en technologische sector of logistiek. En ook al zijn de contracten van tijdelijke aard, het is aan te raden de relatie niet van tijdelijke aard te laten zijn.
In contact blijven met deze werknemers biedt de mogelijkheid om ze in een ander seizoen of tijdens een ander project opnieuw in te zetten. Deze werknemers zijn al voorzien van de benodigde opleiding en kennis van het bedrijf waardoor ze sneller inzetbaar zijn. Ze maken al deel uit van het team en komen in een bekende omgeving terecht.
Een groot voordeel voor zowel de werknemer als de werkgever, wat zich uiteindelijk terugbetaalt in een hogere motivatie, betrokkenheid en uiteindelijk productiviteit.
Bron: Cornerstone OnDemand