Ruim de helft van de werknemers in de zorgbranche vindt dat werkgevers meer kunnen doen om uitval en ziekteverzuim onder hun personeel te voorkomen.
Vooral medewerkers van ziekenhuizen (64 procent) en verpleeg- en verzorgingshuizen en in de thuiszorg (68 procent) verwachten op dit gebied meer inspanning van hun werkgever.
Dat blijkt uit een grootschalig en representatief onderzoek onder bijna 1600 werknemers in de zorgbranche dat onlangs is uitgevoerd door Vernet.
Stress en hoge werkdruk
Veel zorgmedewerkers spreken over stress, een hoge werkdruk en een gebrek aan personeel. Ze menen dat de werkgever hier wat aan kan doen, bijvoorbeeld door de roosters aan te passen, meer personeel aan te nemen of beter naar de werknemers te luisteren.
Tegelijk hebben zorgmedewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel om ziekteverzuim te voorkomen, omdat de “zorg voor patiënten nou eenmaal altijd moet doorgaan”.
Van de respondenten onderneemt 80 procent activiteiten om mogelijke uitval te vermijden. Dan gaat het om zaken als gezond leven, sporten, ergonomisch werken en vrij nemen om “bij te tanken”.
Eigen regie en verantwoordelijkheid
Het onderzoek van Vernet was gericht op de ‘eigen regie en verantwoordelijkheid’ van zorgmedewerkers rondom verzuim en inzetbaarheid.
Werkgevers in de zorgbranche willen dat werknemers meer invloed krijgen op hun eigen inzetbaarheid, in plaats van dit aan hen te dicteren. Hiermee willen ze het verzuimpercentage en de verzuimkosten omlaag brengen.
Met een praktisch gericht onderzoek wilde Vernet graag de mening van de werknemers zelf horen. De uitkomsten bieden zorginstellingen inzichten en ideeën bij de aanpak van het verzuim en het verhogen van de inzetbaarheid van hun personeel. In aanvulling op de enquête heeft Vernet een serie interviews gehouden met individuele medewerkers. Deze zijn uitgewerkt in een boek dat begin volgend jaar verschijnt.