35 procent van de werkende Nederlanders (18+) heeft een tatoeage. Dat blijkt uit onderzoek van Viking.

In 2017 vermeldde de NOS nog dat 1 op de 10 Nederlanders een tatoeage had. Wat opvalt in de onderzoekscijfers van Viking is dat onder de 18-34-jarigen maar liefst 50 procent een tatoeage heeft. En dat meer dan twee derde van hen geregeld direct contact met klanten heeft.

Het schetst een scenario waar tatoeages op de werkplek geen taboe meer zijn. Maar is dat ook zo?

De populariteit van tattoos is niet meer weg te denken. In Nederland volgen we landen als de VS en het VK op de voet. De prognose is dan ook dat het over een aantal jaar excentrieker is om een persoon zonder tattoo tegen het lijf te lopen dan iemand met tatoeages.

Tattoos op de werkplek

Hoewel tatoeages door het overgrote publiek worden geaccepteerd, is voor 19 procent van werkend Nederland een zichtbare tattoo op kantoor toch nog echt een doorn in het oog. En 14 procent van de bedrijven verbiedt zichtbare tatoeages.

Een klein percentage ondervindt er ook de consequenties van. Van de mensen met een tatoeage werd 4 procent ontslagen als direct gevolg van hun tattoo. Bij mannen ligt dit aantal twee keer zo hoog als bij vrouwen (6 procent vs. 2.55 procent). En hoewel dat specifieke percentage laag licht, ondervindt 1 op de 3 werknemers andere negatieve gevolgen als direct resultaat van hun tatoeage.

Mieke Ripken, VNO-NCW en MKB-Nederland, vindt een derde een hoog percentage, maar voegt daaraan toe: “De ene tatoeage is de andere niet en dat geldt ook voor de werkgever en de functie. De aard van de afbeelding en de plek van de tatoeage kunnen daarbij een rol spelen; sommige tatoeages kunnen bijvoorbeeld aanstootgevend zijn”.

De meest voorkomende negatieve gevolgen zijn:

  • Verplicht de tattoo moeten bedekken (12 procent)
  • Ongemakkelijke situaties, waardoor de persoon zelf de tattoo wilde bedekken (8 procent)
  • Baan of promotie gemist wegens tattoo (7 procent)

Starters en Tatoeages

Dat starters op de arbeidsmarkt meer open staan voor de toegevoegde waarde van tattoos wordt onderstreept door het feit dat zij met 32 procent aangeven een positieve indruk te hebben van mensen met een zichtbare tatoeage op het werk. Het hoogste percentage van alle leeftijdscategorieën die wij onderzochten. Ter vergelijking, maar 6 procent van de 45-55+ leeftijdscategorie had een positieve indruk van zichtbare tatoeages op de werkvloer.

De statistieken veranderen een beetje als gekeken wordt naar de interactie tussen de jongeren en ouderen in het werkveld. Wellicht dat het optimisme en de open mindset van de jongeren voor meer frictie zorgt. 45 procent van jongeren (18-24 jaar) zegt negatieve gevolgen te hebben ondervonden als direct gevolg van hun tatoeage in vergelijking tot 17 procent van 45-55-jarigen en 3,5 procent van de 55-plussers. Wellicht kiezen jongeren vanwege hun liberale visie op tatoeages er vaker voor een zichtbare tattoo te zetten die als aanstootgevend gezien kan worden?

Tattoos back good

Hoger management heeft vaker een tattoo

Naast leeftijdscategorieën bekeek het onderzoek van Viking ook het verschil tussen de posities op de werkvloer. Hier kwamen een paar interessante verschillen naar voren.

Zo is de kans dat iemand in het hogere management (22 procent) een tatoeage heeft groter dan bijvoorbeeld junior personeel (15 procent). Daarbij is hoger management ook sterker in hun overtuiging dat hun tatoeages een positieve invloed hebben op anderen (61 procent). Maar 13 procent van het junior personeel denkt hier hetzelfde over.

Opvallend is dat men als manager wel meer negatieve effecten van hun tattoo ervaart. Bijna een kwart zegt dat ze gevraagd zijn om hun tattoo te verbergen. “Er kunnen specifieke omstandigheden zijn waarin een werkgever een werknemer vraagt om zijn tatoeage te bedekken. Bij de politie bijvoorbeeld zijn tatoeages op opvallende plaatsen op het lichaam taboe onder het mom van ‘lifestyle neutraliteit’. En zo zijn er meer functies/momenten/tatoeages die ertoe kunnen leiden dat de werkgever de werknemer vraagt om die te bedekken”, aldus Mieke Ripken.

De ene tattoo is de andere niet

De wereld van tattoos is groot en divers en niet alle tatoeages kun je over één kam scheren.

35 procent van werkend Nederland heeft dus een tatoeage. Echter bijna twee derde van deze tatoeages is niet zichtbaar op kantoor. De enkel of voet is de meest geaccepteerde plaats voor het dragen van een tattoo op kantoor. Deze plek wordt verkozen boven benen of torso.

Meer dan een kwart vindt dat een luidruchtige tattoo op de pols, handen of vingers geen plek heeft op kantoor. Dit percentage verlaagt naar 1 op de 10 als het gaat om een kleine, minimalistische tatoeage op deze plek.

2 op de 5 denkt dat opzichtige/luidruchtige tattoos in de nek, het gezicht, of hoofd niet op kantoor thuishoren. Dit percentage verlaagd naar 1 op de 5 als het gaat om een kleine/modeste tatoeage op dezelfde plek.

Toekomst van tatoeages op de werkvloer

Over het algemeen denkt 1 op de 3 werknemers dat de perceptie van tattoos op kantoor in de toekomst zal verbeteren. En in het huidige klimaat is dat maar goed ook, want met de krapte op de arbeidsmarkt kunnen werkgevers gemakkelijk de perfecte kandidaat mislopen alleen omdat deze toevallig een tatoeage heeft die mogelijk niet geheel bij de bedrijfscultuur past.