Werkende vrouwen, vooral degenen met kinderen, worstelen vaak met het vinden van de juiste balans tussen hun professionele en persoonlijke leven. Deze uitdagingen variëren van tijdmanagement tot schuldgevoelens en van de verdeling van huishoudelijke taken tot het begrijpen van de behoeften van hun gezin.
Een constant jongleren tussen werk en gezin
Volgens recent onderzoek van chocoladebolletjesproducent Maltesers blijkt dat meer dan twee derde van de werkende vrouwen met kinderen regelmatig hun schema moeten aanpassen om aan de eisen van hun werk en gezin te voldoen. Dit zorgt voor een voortdurende strijd om “alle ballen in de lucht te houden”, wat vaak resulteert in een gevoel van overweldiging en stress.
Het onderzoek wijst ook uit dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen zich schuldig voelt omdat ze niet voldoende tijd met hun kinderen kunnen doorbrengen. Tegelijkertijd voelt 30 procent van de vrouwen zich schuldig omdat ze het gevoel hebben niet genoeg te werken.
Dit toont aan dat er een voortdurende strijd is tussen de professionele en persoonlijke verantwoordelijkheden van werkende vrouwen.
Bijna 70 procent van de ondervraagde moeders geeft aan dat zij de meerderheid of alle huishoudelijke taken en de zorg voor de kinderen op zich nemen. Dit toont aan dat er nog steeds ongelijkheden zijn in de taakverdeling binnen het gezin, wat extra druk legt op werkende vrouwen.
Cruciale rol werkgevers
Veel werkende vrouwen verlangen naar flexibiliteit van hun werkgevers om aan de eisen van de werkvloer te kunnen voldoen, terwijl ze tegelijkertijd hun gezin draaiende houden. Dit betekent dat werkgevers een cruciale rol spelen in het ondersteunen van werkende vrouwen door flexibele werktijden en andere maatregelen die de werk-privé balans verbeteren.
Er zijn verschillende initiatieven die zich richten op het verlichten van de lasten van werkende vrouwen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Maltesers en community platform Work It Mama.
In 2023 publiceerde Maltesers het whitepaper ‘Samen de last verlichten’ om uitdagingen voor werkende ouders in Nederland en het VK in kaart te brengen. In het document staan vier thema’s centraal: authenticiteit, het leven thuis, verwachtingen en flexibiliteit.
In het Verenigd Koninkrijk voerde Maltesers onder meer campagne om taboes rondom mentale gezondheid onder moeders te doorbreken. Het merk werkt ook samen met de non-profit organisatie Comic Relief en haalde sinds 2010 £5,5 miljoen aan donatiegelden voor het ondersteunen van mentale gezondheid onder moeders.
Gezinsvriendelijk werkgeverschap
In het whitepaper van Maltesers komen niet enkel uitdagingen voor werkende vrouwen met kinderen naar voren, maar ook voor werkende vaders waarbij traditionele verwachtingen rondom het ouderschap een grote rol spelen.
Zo wordt bijvoorbeeld van werkende vaders vaak verwacht dat zij voorrang geven aan hun carrière, wat onderhandelen over flexibiliteit moeilijker kan maken.
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de vaders in Nederland vindt dat ze vaak of soms voorrang moeten geven aan werk boven het leven en het gezin. Maltesers zal daarom tevens ook aandacht besteden aan het vergroten van gezinsvriendelijk werkgeverschap binnen Nederland om het combineren van werk en ouderschap gemakkelijker te maken en zo beide ouders te faciliteren.
Verlichten mentale lasten
Maltesers en platform Work It Mama delen de ambitie om deze thema’s op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken en gelijkgestemden met elkaar te verbinden. Het verlichten van de (mentale) lasten begint namelijk bij het zichtbaar en bespreekbaar maken hiervan, zowel binnen het gezin als met werkgevers.
Een eerste uiting van deze samenwerking is het Be Great at Both event op 24 mei dat Work It Mama organiseert met ondersteuning van Maltesers met als doel kennis uit te wisselen en concrete handvatten te bieden op het gebied van het combineren van werk en ouderschap.Â
Het belang van een goede werk-privé balans voor werknemers
Uit een ander onderzoek, uitgevoerd door Circula, blijkt dat werknemers de balans tussen werk en privé als de belangrijkste factor zien voor goed werkgeverschap. In feite vindt 59 procent van de werknemers dat een goede werk-privé balans op de eerste plaats komt, terwijl dit voor werkgevers op de vierde plaats staat. Dit toont aan dat er een mismatch is tussen wat werkgevers en werknemers belangrijk vinden.
Werknemers hechten veel waarde aan het begrip van hun werkgever voor hun thuissituatie, flexibele werktijden en duidelijkheid over verantwoordelijkheden. Bovendien vindt 90 procent van de werknemers dat een goede werk-privé balans positief bijdraagt aan hun mentale en fysieke gezondheid.
Een ruime meerderheid van de werknemers (63 procent) is van mening dat werkgevers hun personeel moeten ondersteunen bij het vinden van de juiste balans tussen werk en privé. Echter, slechts 28 procent van de werkgevers heeft dit hoog op hun HR-prioriteitenlijst staan. Dit suggereert dat er ruimte is voor verbetering in de manier waarop werkgevers hun werknemers ondersteunen.
De mens centraal
Het is volgens Pim Kiffen, Country Manager bij Circula, duidelijk dat er een kloof is tussen de wensen van werknemers en wat werkgevers denken te moeten doen om personeel aan zich te binden. Er is meer nodig dan een goed salaris en werkgevers moeten de mens centraal stellen. Dit ziet men terug in de werk-privébalans, maar ook in zaken als secundaire arbeidsvoorwaarden.
43 procent van de werkgevers biedt volgens Kiffen überhaupt geen extra benefits aan medewerkers, buiten de meest standaard secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenopbouw of reiskostenvergoeding.
De overige 57 procent biedt ten minste één employee benefit die de balans tussen werk en privé ondersteunt, bijvoorbeeld de mogelijkheid tot remote werken, flexibele werktijden of aanvullend zwangerschapsverlof.
Over de hele breedte is de aanpak die bedrijven hebben heel generiek. Het onderzoek toont, dat er veel gaten zijn tussen de verwachtingen van medewerkers en wat werkgevers daadwerkelijk bieden. Er zijn daar nog veel mogelijkheden om je personeel tevreden te houden,” aldus Pim Kiffen. Download hier het onderzoeksrapportÂ