Het vervullen van vacatures met kunstmatige intelligentie bespaart het bedrijfsleven niet alleen 70 procent aan tijd, maar zorgt ook in 83 procent voor de juiste man/vrouw op de juiste plek. Dit stelt het Chinees-Nederlandse bedrijf Seedlink Tech aan de hand van onderzoek naar ervaringen van zijn klanten zoals L’Oréal, Coca Cola en Inditex.
Seedlink Tech ontwikkelt algoritmes aan de hand van onbewust taalgebruik, waarbij een aantal open vragen voldoende is om de beste kandidaat voor een vacature te selecteren.
Taalgebruik sollicitanten
Door het taalgebruik van huidige werknemers te analyseren, wordt door algoritmen een match gemaakt met het taalgebruik van sollicitanten. Het idee is dat mensen die dezelfde taal gebruiken, dezelfde persoonlijkheidskenmerken hebben en dus goed bij het bedrijf passen. Door big data kan met 83 procent zekerheid de juiste kandidaat worden voorspeld.
In Europa en Amerika duurt het gemiddeld een jaar voordat een bedrijf volgens standaardprocedures een hoger opgeleide professional heeft aangenomen. Volgens Seedlink Tech kan een HR-manager binnen twintig minuten de beste kandidaat kiezen aan de hand van algoritmen.
Het concept van Seedlink komt uit de wetenschap waarbij bewezen is dat de manier waarop mensen praten onbewuste signalen bevat over hun persoonlijkheid, motivatie en gedrag.
Invulling vacature eerlijker
De methode met kunstmatige intelligentie zorgt er volgens Seedlink Tech voor dat het er bij de invulling van een vacature eerlijker aan toe gaat.
Mensen kijken door hun eigen bril naar de wereld. Vaak hebben ze binnen tien seconden bepaald of ze iemand aardig vinden of niet. In een sollicitatiegesprek willen we onbewust onze intuïtie bevestigd zien waardoor niet per definitie de beste kandidaat wordt gekozen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat HR-managers geneigd zijn iemand aan te nemen die op henzelf lijkt. Met AI zou dat voorkomen kunnen worden.
De verwachting is dat men straks ook op op basis van toonhoogte of gezichtsuitdrukking analyses kan gaan maken. Al die elementen zullen leiden tot nog meer inzicht en voorspellingen van gedrag. Voor nu baseert Seedlink Tech zich alleen op taal omdat het zuiverder data geeft dan bijvoorbeeld video.
Het HR vakgebied verandert in rap tempo, waarin professionals nieuwe technologische ontwikkelingen zullen moeten begrijpen om relevant te blijven. Het werk verandert, maar zal volgens Seedlink Tech niet verdwijnen; de menselijke factor zal altijd nodig zijn.