Bij het aannemen van nieuwe medewerkers let een op de vijf managers op de etniciteit van de sollicitant. Managers jonger dan 35 jaar doen dit beduidend vaker (22 procent) dan managers van 55 jaar of ouder (12 procent).
Dat blijkt uit de ManagementScore van ISBW, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland. Daarnaast neemt ruim vier op de tien (44 procent) managers het liefst een ervaren medewerker aan, tegenover slechts 20 procent die de voorkeur geeft aan een starter. Een kwart (26 procent) versterkt zijn team het liefst met iemand uit zijn eigen netwerk.
Voordat een nieuw teamlid daadwerkelijk wordt aangenomen, belt 38 procent van de managers altijd referenties na. Dit doen oudere managers vaker (43 procent) dan jongere managers (32 procent).
Soft skills belangrijk voor beoordeling
Wanneer iemand aangenomen is, hecht een manager met name waarde aan de soft skills van deze persoon. Als belangrijkste onderdeel van de beoordeling van medewerkers wijzen managers het samenwerkingsvermogen aan. Communicatie en vakinhoudelijke kennis staan respectievelijk op een tweede en derde plaats.
De grootste ergernis van managers is een passieve werkhouding van zijn medewerkers (27 procent). Maar ook medewerkers die problemen bij hun manager neerleggen zonder eerst zelf na te denken (24 procent) en medewerkers die continu klagen over hun werkzaamheden (19 procent) vormen grote ergernissen voor managend Nederland.
>>>Lees meer over diversiteit en werving