BG_bird2100% onafhankelijk
HRMBijna 60 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen structureel diversiteits- en...

Bijna 60 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen structureel diversiteits- en inclusiebeleid

NieuwsNieuws

Vraag-en-antwoordVraag en antwoord

Het Nederlandse bedrijfsleven wordt al een aantal jaren gevoed met discussies die diversiteit en inclusie moeten bevorderen, denk aan Black Lives Matter, een vrouwenquotum en leeftijdsdiscriminatie.

Dit heeft helaas nog niet bijgedragen aan een verbetering: 58,6 procent van de Nederlandse bedrijven heeft geen structureel diversiteits- en inclusiebeleid. Dat blijkt uit onderzoek onder 235 Nederlandse bedrijven van werving- en selectiebureau PageGroup.

Volgens PageGroup Nederland gaat het mis omdat de acties die werkgevers wél ondernemen vooral ‘cosmetisch’ en voor de bühne zijn. Er is echte cultuurverandering nodig om succesvol te zijn.

Het draaideur-effect

Verreweg de meeste bedrijven in Nederland (71 procent) ontwikkelen initiatieven rondom diversiteit. Dat is een toename ten opzichte van de studie in 2018, toen dat bij 62,3 procent van de bedrijven het geval was.

Op het eerste gezicht lijkt dit hoopgevend, maar deze verbeteringen zijn vooral terug te zien in de vacatureteksten en selectieprocedures. Helaas wordt er nog onvoldoende doorgepakt om een structureel beleid te maken.

Aanbevelingen voor diversiteit en inclusie

Een succesvol diversiteit- en inclusiebeleid geeft bedrijven een enorm concurrentievoordeel, omdat zij optimaal gebruik maken van potentiële talenten. Er is nog veel nodig om daar te komen. Daarom heeft PageGroup een aantal aanbevelingen voor het Nederlandse bedrijfsleven:

  • De beste inzichten komen niet vanuit de directiekamers maar vanuit de werkvloer. Stel daarom een diverse groep werknemers samen met verschillende levensgedachten en visies om het beleid te bepalen. Deze groep moet een afspiegeling van de maatschappij zijn, of deze zoveel mogelijk benaderen.
  • Denk niet in belemmeringen, maar in kansen. Als het bijvoorbeeld moeilijk is om bepaalde mensen voor een functie te vinden, vraag aan je doelgroep wat ze van het bedrijf nodig hebben om het werk wél leuk te vinden.
  • Maar bovenal, blijf bouwen en stop niet na een paar aanpassingen. Diversiteit en inclusie wordt nooit met grote stappen snel thuis bereikt. Voor echte cultuurverandering heb je heel veel kleine stapjes en soms wat grotere stappen nodig om te komen waar je wil zijn.

>>> Lees ons dossier over diversiteit

Deel dit artikel

Tagdiv Cloud library - template content.

Meld je aan en ontvang een week lang elke dag een nieuw artikel.

Gratis 7 premium artikelen in je mailbox?

Kies dan voor BG magazine Plus:

  • Elke maand een nieuwe HR masterclass
  • Online feedback sessies met HR-experts
  • Tijdelijk lifetime korting en extra bonus
BG magazine Plus

HR zonder punaisepoetserij?