Stichting Buurtzorg Nederland is uitgeroepen tot Beste Werkgever van 2014.
Buurtzorg behaalde de hoogste Beste Werkgevers Score in de categorie ‘meer dan 1000 medewerkers’.
De prijs voor de best scorende organisatie in de categorie ‘minder dan 1000 medewerkers’ is ZLM Verzekeringen.
De verkiezing is georganiseerd door Effectory en Intermediair.
Geen hiërarchie
Stichting Buurtzorg Nederland behaalde in de categorie ‘meer dan 1000 medewerkers’ een Beste Werkgevers Score van 8,7. Dit is een uitzonderlijk hoge score, het gemiddelde ligt namelijk op een 7,0.
Werkplezier en een goede fit tussen medewerker en organisatie maken dat de stichting dit jaar als eerste eindigt. Autonomie en professionaliteit staan hoog in het vaandel.
Het meest trots is de stichting op de bevlogenheid en de deskundigheid van haar medewerkers. Er is geen hiërarchie in de organisatie, de verpleegkundigen stellen zelf hun teams samen en er zijn geen managers.
Geen bemoeienis van bovenaf
ZLM Verzekeringen behaalde in de categorie ‘minder dan 1000 medewerkers’ een Beste Werkgevers Score van 8,1 en mag zich daarmee eveneens een jaar lang Beste Werkgever noemen.
ZLM vindt fatsoenlijk belonen, goede arbeidsomstandigheden en flexibiliteit in werkuren belangrijk.
Daarnaast het scheppen van de juiste randvoorwaarden en het overlaten aan medewerkers om een goede sfeer te creëren, zonder veel bemoeienis van het hogere management.
Geheim van goed werkgeverschap
Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid volgens Guido Heezen, directeur van Effectory.
Zeer belangrijk is een cultuur van vertrouwen. Medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat er goed met hun belangen wordt omgegaan.
Een duidelijke missie en inspirerend leiderschap zijn een paar van de andere succesfactoren. Vaak weten zowel de directie als de medewerkers wel hoe het zou moeten, maar komen ze er toch niet uit. Dat heeft volgens Heezen onder meer te maken met interne politiek. Mag je als medewerker bijvoorbeeld slimmer zijn dan je baas?
Er is één groep werknemers die extra aandacht vraagt. Jongeren van de generatie Y zeggen: “Ik werk voor je zolang je me boeit.” Dat is volgens Heezen nog een extra reden waarom goed werkgeverschap anno 2014 zo belangrijk is.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Beste Werkgevers Magazine 2014. In dit magazine is onder meer te zien op welke onderwerpen de beste 100 werkgevers zo goed scoren. Een exemplaar kunt u World-class Workspace (voorheen Beste Werkgevers) aanvragen.
Bron: Effectory