BG_bird2100% onafhankelijk
Duurzame InzetbaarheidCampagne roept zittende werknemers op meer te bewegen tijdens de werkdag

Campagne roept zittende werknemers op meer te bewegen tijdens de werkdag

NieuwsNieuws

Vraag-en-antwoordVraag en antwoord

Nederlanders zitten veel te veel. In geen enkel ander Europees land zit zo’n groot gedeelte (32 procent) van de bevolking meer dan 8,5 uur op een dag, met mogelijk ernstige gevolgen voor de gezondheid.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start daarom een campagne om werkenden met een zittend beroep bewust te maken van de risico’s van weinig bewegen tijdens de werkdag.

De Nationale Beweegminuut roept zitwerkend Nederland op om iedere werkdag om 11:00 uur ‘s ochtends één minuut te bewegen. De campagne hoopt zo duidelijk te maken dat bewegen óók tijdens een werkdag vanzelfsprekend moet worden.

Nederlanders zijn Europees kampioen zitten

In Nederland zitten we gemiddeld tien uur op een werkdag. Dat maakt ons Europees kampioen zitten.

Door langdurig zitten lopen we meer kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2, depressie, kanker en zelfs vroegtijdig overlijden. En dit is helaas niet te compenseren door drie keer per week te gaan sporten.

Beeldschermwerkers hebben daarnaast ook een verhoogde kans op klachten aan armen, nek en schouders. Gelukkig is de oplossing vrij simpel: regelmatig even opstaan en bewegen.

Minder lang en vaak zitten

Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder vertelt over het belang van de campagne: “Het is een goed idee om elk half uur het zitten te onderbreken, bijvoorbeeld door lopend te bellen of wat te drinken te pakken. Maar het belangrijkste is dat mensen geen invulling hoeven te zoeken, omdat bewegen onderdeel van het werk is geworden”.

Op de campagnewebsite vinden werkenden instructievideo’s van Olga Commandeur met bewegingen, factsheets met feiten en cijfers en online communicatiemiddelen.

Bewegen met Willie Wartaal

Willie Wartaal van de Jeugd van Tegenwoordig is ambassadeur van de campagne. De rapper schreef het nummer ‘De Nationale Beweegminuut’ voor de campagne en maakte samen met vitaliteitscoach Olga Commandeur een videoclip.

De lancering van de campagne vindt op 5 april in de tramremise van het Haagse openbaar vervoersbedrijf HTM plaats. De tramremise van HTM vormt die ochtend het decor van De Nationale Beweegminuut. De medewerkers van HTM geven op dinsdag 5 april om 11.00 uur het startsein van de campagne door even te bewegen met Willie Wartaal en vitaliteitscoach Olga Commandeur.

Ook Jaap Bierman, algemeen directeur van HTM, en Luc Gielen, plaatsvervangend directeur gezond en veilig werken bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, zijn aanwezig bij de lancering om het belang van bewegen tijdens de werkdag te onderstrepen.

 

Deel dit artikel

Meld je aan en ontvang een week lang elke dag een nieuw artikel.

Gratis 7 premium artikelen in je mailbox?

Kies dan voor BG magazine Plus:

  • Elke maand een nieuwe HR masterclass
  • Online feedback sessies met HR-experts
  • Tijdelijk lifetime korting en extra bonus
BG magazine Plus

HR zonder punaisepoetserij?