Van generatie op generatie is de vraag ‘Wat wil je later worden?’ altijd gesteld. In een wereld waar technologie continu verandert, zien we dat de digitale revolutie steeds meer invloed krijgt op de carrière dromen van de nieuwe generatie, maar leerkrachten kunnen ook een onuitwisbare indruk achterlaten.

Naast de leerkrachten worden ook ouders vaak genoemd als cruciale rolmodellen die hun kinderen aanmoedigen, ondersteunen en begeleiden in hun ontwikkeling.

De jeugd houdt zich ook veel bezig met zelfreflectie en zelfmotivatie, en maakt daarbij graag gebruik van boeken, YouTube en andere online platforms als belangrijke bronnen van inspiratie.

Als onderdeel van de “Thank You Teacher” campagne, om alle leerkrachten aan het einde van het schooljaar te bedanken, heeft One4all Cadeaukaarten onder 1.000 Nederlanders onderzoek gedaan naar de invloed onze leerkrachten. Uit de enquête blijkt, dat leerkrachten niet alleen een grote rol spelen in het vormen van zelfvertrouwen en de carrière ambities van Nederlandse kinderen, maar ook een essentiële invloed hebben op de persoonlijke ontwikkeling.

Herinnering aan de leerkracht

65 procent van de ondervraagden herinnert zich een specifieke leerkracht die hen wees op een bijzondere vaardigheid, talent, of positieve karaktereigenschap. Dit had niet alleen invloed op hun zelfbeeld, maar ook op hun persoonlijke ontwikkeling.

De meest invloedrijke herinneringen aan een leerkracht vonden plaats op latere leeftijd, waarbij 40 procent van de respondenten aangaf dat dit gebeurde toen ze 13 jaar of ouder waren gevolgd door 31 procent waarbij dit tussen de 10-12 jaar was. Dit suggereert dat leerkrachten een blijvende impact hebben op leerlingen tijdens hun tienerjaren.

Blijvende impact

Ook kwam naar voren dat leerkrachten vaak wezen op positieve karaktereigenschappen zoals vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen (40 procent).

Verder werden er vaak complimenten gegeven over vaardigheden zoals goed zijn in sport (25 procent), academische vaardigheden zoals wiskunde en schrijven (23 procent) en culturele vaardigheden zoals muziek en drama (16 procent). Dit werd treffend geïllustreerd door een van de respondenten: “Al op jonge leeftijd viel op dat ik erg goed was in rekenen. Ik was toen ongeveer 10 jaar oud en zat in groep 6/7. En het klopt, ook nu heb ik nog steeds veel met rekenen te maken! Ik ben nu 33 en ben vorig jaar accountant geworden. Het gaat fantastisch!”

Deze persoonlijke ervaring benadrukt de blijvende impact die leerkrachten kunnen hebben. Veel respondenten gaven aan dat de complimenten destijds zorgden voor zelfvertrouwen en trots. 34 procent van de respondenten geeft aan, dat zij door een leerkracht werden geïnspireerd, deze inspiratie speelde vaak rol in hun carrière, terwijl 36 procent aangaf dat dit de bron was voor hun hobby.

Evolutie van de loopbanen

Uit het onderzoek komen aanzienlijke verschillen naar voren tussen de sectoren waarin ouders en verzorgers momenteel werkzaam zijn en de carrière dromen van de kinderen van nu. Banen zoals programmeur en influencer behoren tot de nieuwe top tien van toekomstige droomberoepen van kinderen.

Terwijl 18 procent van de ouders en verzorgers in de gezondheidszorg werken, wil slechts 8 procent van de kinderen een vergelijkbare loopbaan als verpleegkundige, dokter of tandarts. In het onderwijs is 7 procent van de ouders en verzorgers werkzaam, terwijl slechts 4 procent van de kinderen leraar wil worden. In de technieksector, waar 9 procent van de ondervraagde ouders actief is, blijkt slechts 1 procent van de kinderen geïnteresseerd te zijn in een technisch beroep.

Opmerkelijk is dat creatieve en nieuwe media banen zoals grafisch ontwerper (4 procent) en TikTokker, Influencer, Vlogger of YouTuber (5 procent) tegenwoordig populair zijn bij de jeugd.