• Home
  • Blog
  • Tools
  • Negatieve emoties blokkeren denken en handelen patiënten
1 juli 2016   •   minuten leestijd

Negatieve emoties blokkeren denken en handelen patiënten

Patiënten gaan bij zorgtrajecten vaak door een emotionele achtbaan. Emoties als spanning, angst en onzekerheid beïnvloeden hen, zowel in denken als handelen.

Sommige patiënten slaan dicht en raken in verwarring nadat zij hun diagnose gehoord hebben.

Dit maakt het voor de patiënt moeilijker om samen met de dokter de juiste vervolgstappen te kiezen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Zilveren Kruis.

Meer behoefte aan informatie

Negatieve emoties komen vooral naar voren als patiënten niet precies weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld wanneer de huisarts hen doorverwijst naar een medisch specialist voor nader onderzoek.

Je zou verwachten dat onzekerheid over wat er met je aan de hand is, leidt tot meer behoefte aan informatie. Bijvoorbeeld via internet, familie of brochures.

Opvallend genoeg gaat deze groep patiënten niet meer op zoek naar extra informatie dan mensen die geen negatieve emoties ervaren, zo blijkt uit het onderzoek.

Ook kiezen mensen met negatieve emoties er niet vaker voor iemand mee te nemen naar een gesprek met de specialist. Terwijl ze een extra geheugensteuntje tijdens het gesprek en de emotionele opvang vaak goed kunnen gebruiken.

Informatieverwerking

De negatieve emoties worden minder tijdens het eerste gesprek bij de specialist, maar zijn desondanks nog bij een grote groep aanwezig (42 procent).

Bij sommige mensen zorgen negatieve emoties ervoor dat men geen vragen durft te stellen tijdens het gesprek. De boodschap van de specialist kan bij deze groep mensen niet goed verwerkt worden (25 procent) en zorgt soms zelfs voor verwarring (35 procent) bij de patiënt.

Dit staat het maken van goede keuzes voor te nemen vervolgstappen regelmatig in de weg. 27 procent erkent dan ook dat emoties invloed hebben gehad op de behandelkeuze.

Beter naar de dokter

Een goede voorbereiding geeft meer zekerheid en helpt patiënten om ook met heftige emoties toch de juiste keuzes te maken.

Zilveren Kruis introduceert een online platform: Beter naar de dokter. Hier staan tools zoals een slimme vragenlijst die in samenwerking met zorgprofessionals is ontwikkeld. Met het platform stimuleert de zorgverzekeraar Nederlanders beter voorbereid hun zorgtraject te doorlopen.

Deel dit artikel

Meer lezen?

Success message!
Warning message!
Error message!