De verbinding met collega’s en het werkgeluk van thuiswerkers is sinds de tweede coronagolf gedaald.

Dit blijkt uit onderzoek van Moneypenny, Business Universiteit Nyenrode en de Open Universiteit bij organisaties die veel thuiswerken tijdens de coronacrisis.

Het missen van face-to-face en informeel contact met collega’s werd in het eerste onderzoek in de zomer al genoemd door twee op de drie respondenten. Dat aantal is sinds de tweede coronagolf gegroeid tot meer dan drie op de vier.

Het ervaren van minder werkvreugde is daarbij gekomen. Ondervraagden gaan minder op in hun werk, missen inhoudelijke en sociale diepgang en zijn overall minder gelukkig tijdens hun werk. Zo geeft 21 procent aan zich slechts af en toe opgewekt te voelen in hun werk. Dat is ruim een kwart meer dan de 16 procent uit de eerste onderzoeksronde.

Teamverbinding staat onder druk

Sinds de zomer lijkt de diepere verbinding binnen teams onder druk te staan in deelnemende organisaties. 41 procent van de respondenten geeft aan emotionele ondersteuning van collega’s te missen. In deze zomer was dat 25 procent. Ook het aantal mensen dat zich geïsoleerd voelt is gestegen van 15 naar 22  procent.

Dalende behoefte om deel te nemen aan online activiteiten

Het aantal dagelijkse digitale communicatie-uren is verder gestegen en ook het aantal grootverbruikers van digitale communicatiemiddelen is toegenomen. Op dit moment communiceert 32 procent van de respondenten gemiddeld vijf uur of meer per dag online; in de zomer was dit 21 procent.

Ondanks deze toename, ervaren velen ook een dalende behoefte om deel te nemen aan online activiteiten als dat niet noodzakelijk is.

>>> Meer lezen over thuiswerken
>>> Meer lezen over werkgeluk