Maar liefst twee derde van de Nederlandse HR-managers vindt dat organisaties meer moeten doen om werkgeluk te vergroten.
Dat blijkt uit onderzoek van ScaleUp Impact onder 1.055 ondernemers en HR- managers, uitgevoerd door Panelwizard.
De overgrote meerderheid (83 procent) stelt dat werkgeluk de belangrijkste voorwaarde is voor bedrijfsgroei. Toch is slechts 28 procent van de ondernemers van mening dat organisaties meer moeten doen om het werkgeluk te vergroten.
De tegenstelling tussen HR-managers en ondernemers is aanzienlijk. Bijna twee derde van de HR-managers stelt dat organisaties meer zouden moeten doen om het werkgeluk te vergroten, tegenover slechts 28 procent van de ondernemers. “
Volgens Pieter van Osch, ondernemerscoach en directeur van Scaleup Impact, denken ondernemers misschien dat ze al voldoende doen of hebben ze minder vertrouwen in de mogelijkheden om het werkgeluk te vergroten. Van Osch: “En dat is jammer, want samen met medewerkerstevredenheid is werkgeluk een belangrijke randvoorwaarde om te zorgen dat een bedrijf groeit én bloeit”.
Intrinsieke motivatie
Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft van de ondervraagden het moeilijk vindt om intrinsiek gemotiveerde medewerkers te vinden (48 procent).
Dit lijkt een heikel punt, want maar liefst 71 procent van de ondervraagden is ervan overtuigd dat medewerkers zonder intrinsieke motivatie de organisatie meer kosten dan ze opleveren.
“Mensen maken het verschil. Het begint namelijk allemaal met het individu dat bijdraagt aan de organisatie. Als dat goed voor elkaar is, zijn mensen het grootste kapitaal van een bedrijf”, aldus Van Osch. “Maar het tegenover gestelde is ook waar: op het moment dat medewerkers geen intrinsieke motivatie hebben, worden ze juist de grootste kostenpost.”
Randvoorwaarde voor bloei
Ruim een derde van de ondervraagden vindt dat medewerkers die weinig energie
uitstralen meer kansen krijgen dan ze verdienen. En ruim 90 procent van de
respondenten is van mening dat negatieve energie van medewerkers aanstekelijk kan werken.
Van Osch geeft aan dat hij dat in de praktijk inderdaad ziet gebeuren; het is bepalend voor de mate van succes van bedrijven. “Het is belangrijk dat je mensen met dezelfde, positieve mind-set in je bedrijf hebt. Negativiteit remt je bedrijf, zowel bij het groeien als het bloeien”, aldus Van Osch.