Home HRM Werkgever bemoeit zich graag met scheiding medewerker
werknemers in scheiding

Werkgever bemoeit zich graag met scheiding medewerker

0
441

Werk en privé zijn steeds meer met elkaar verweven. Dit blijkt ook uit de mate waarin er volgens werkgevers een (belangrijke) rol voor hen is weggelegd wanneer een medewerker met privéproblemen, zoals een scheiding, kampt.

Scheiden staat op de tweede plaats van de meest stressvolle momenten uit ons leven. Door de ervaren stress en chaos die ontstaat door een scheiding, is een werknemer minder goed in staat op het werk te presteren.

Onderzoek wijst uit dat werknemers in scheiding het Nederlands bedrijfsleven een half miljard per jaar kosten en dat een werknemer in scheiding dubbel zoveel verzuimt als een andere werknemer. Dat zijn de directe kosten, de indirecte kosten zijn moeilijk in te schatten maar liggen veel hoger, gemiste omzet bijvoorbeeld en tijd van de manager.

Eigen verantwoordelijkheid

Het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek van HR dienstverlener Visma | Raet laat zien dat meer dan de helft van de bestuurders vindt dat een leidinggevende een rol moet spelen wanneer medewerkers privéproblemen hebben.

Medewerkers zien deze rol voor de werkgever in veel mindere mate. 78 procent vindt het zijn eigen verantwoordelijkheid en wil niet dat de werkgever zich met zijn privésituatie bemoeit.

Kwetsbaar opstellen

De medewerker vindt het wel prettig wanneer een werkgever signaleert dat er werkgerelateerde klachten zijn. Driekwart van de medewerkers wil dat de werkgever zich wel degelijk bekommert over hem als hij stress op de werkvloer ervaart. Ook wanneer de werk-privébalans ver te zoeken is, geeft twee derde van de medewerkers aan dat dit tevens een (gedeelde) verantwoordelijkheid is van de werkgever.

Medewerkers nemen hun werk mee naar huis, maar nemen thuis ook mee naar hun werk. Dat is het gevolg van de digitale maatschappij waarin we leven. Het stressniveau neemt toe naarmate er privézaken spelen waar de werkgever geen invloed op heeft. Dit heeft ook effect op het functioneren van medewerkers op kantoor. Wanneer een werkgever hiervan niet op de hoogte is en alleen ziet dat zijn prestaties achteruit gaan, kan dat vervelende gevolgen hebben voor de medewerker.

Het is Volgens Visma | Raet belangrijk om je als medewerker in sommige gevallen kwetsbaar op te stellen en te vertellen dat de prestaties momenteel vanwege privéproblemen achter kunnen blijven. Negen van de tien keer is het een tijdelijke situatie en kan de werkgever hier begrip voor tonen en wellicht aangeven dat het verstandiger is om rustiger aan te doen.

Tips wat je als werkgever kunt doen wanneer je werknemer in scheiding ligt

Brechje van Geenen van ‘Scheiden op de Werkvloer’ heeft op basis van onderzoek en gesprekken met HR-managers, leidinggevenden en werknemers die een scheiding doormaakten een aantal adviezen samengevat in een top 7 aan tips voor werkgevers.

Tip 1

Ken je werknemer. Weet wat er speelt, ook thuis, zodat je op tijd kunt ondersteunen.

Tip 2

Luister naar je werknemer, erken de (emotionele) situatie, maar ga niet te ver mee in de emoties van de werknemer. Zorg dat je een helikopterblik houdt.

Tip 3

Help de werknemer tijd en werk te structureren.

Tip 4

Stimuleer je werknemer goed voor zichzelf te zorgen, bv. bewegen, gezond eten.

Tip 5

Maak een passend plan voor werktijden, zodat je collega bv naar de mediator kan.

Tip 6

Bied je werknemer ondersteuning bij het emotionele proces van de scheiding al dan niet door middel van het inschakelen van een coach, zodat werknemers in balans blijven en stress leren reduceren.

Tip 7

Ook wanneer een werknemer geen behoefte heeft aan begeleiding, kunnen heftige emoties aanwezig zijn. Ben je daarvan bewust en vraag af en toe hoe het gaat.