Werkgevers gaan de komende maanden niet bezuinigen op leerbudgetten voor werknemers, maar ze gaan ze wèl anders inzetten. Inspiratie voor studeren komt zowel van collega als van partner.
Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlandse en Belgische bedrijven met tussen de 250 en 2.000 werknemers, uitgevoerd door MobieTrain, het eerste mobile-first microlearning platform in Nederland.
Ruim 79 procent van de ondervraagden geeft aan dat de budgetten gelijk blijven of zelfs worden verhoogd. Hoewel ze geen daling verwachten, zijn de gebudgetteerde bedragen voor leren op de werkvloer wel degelijk beïnvloed door de coronacrisis.
Bedrijven gaan leermethodes namelijk effectiever inzetten en kiezen voor een mix van digitale en traditionele leeroplossingen.
Digitaal leerplatform
Waar e-learning voor de lockdown maar een fractie was van het totale leeraanbod, wordt er nu een omslag gemaakt naar digitale leerprocessen.
Ruim 76 procent van de ondervraagde bedrijven, die momenteel nog niet digitaal werken, overweegt de komende maanden een digitaal leerplatform voor werknemers in te voeren, niet alleen voor kennisoverdracht, maar ook voor onboarding.
Ook al wordt er door de bedrijven massaal gekozen voor digitale leermethodes, biedt slechts 34 procent van de ondervraagden hun werknemers momenteel toegang tot training via een mobiele telefoon.
Leren speelt een cruciale rol in de nieuwe wereld van werk. Bedrijven moeten kennis blijven delen met hun werknemers, die meer dan ooit op de hoogte moeten worden gehouden van veranderingen, maar steeds minder vaak aanwezig zijn op de werkvloer.
Om op deze recente veranderingen in te spelen, kiezen bedrijven steeds meer voor digitale oplossingen. Ruim tweederde zou gebruik maken van een extra digitaal platform als aanvulling en 71 procent maakt al gebruik van meer dan twee verschillende digitale leermiddelen.
MobieTrain publiceert het volledige onderzoek in haar jaarlijkse Corporate Learning Benchmark rapport.
Partner even grote inspirator om te ontwikkelen als directe collega
Partners spelen een even grote rol als directe collega’s in het inspireren van de Nederlandse werkenden om te leren en te ontwikkelen.
Zo geeft 15 procent van de werkenden aan dat hun partner degene is die hen het meest inspireert om te (blijven) leren en ontwikkelen, en is dit voor 16 procent van de werkenden hun directe collega. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Opleiding.nl onder ruim 1.100 werkenden.
Partners en directe collega’s spelen met deze percentages een grotere rol in het inspireren om te leren, dan de leidinggevende en de HR-collega. Slechts 12 procent van de werkenden geeft aan het voor hen de leidinggevende is die hen het meest inspireert om te blijven leren.
Voor zo goed als geen enkele werkende (1 procent) is het de HR-collega die deze inspiratie biedt. Verreweg de grootste inspirator zijn de werkenden zelf: 45 procent geeft aan dat de inspiratie om door te ontwikkelen, dankzij intrinsieke motivatie, uit zichzelf komt.
Geen bepalende factor in keuze
Dat de leidinggevende en HR-collega de minder inspirerende partijen zijn, zie je ook terug in het deel van de werkenden dat de keuze voor hun opleiding zou overlaten aan hun leidinggevende of HR-collega.
Respectievelijk 14 en 11 procent van de werkenden zegt dat zij de keuze voor een opleiding of training zou laten bepalen door hen. 62 en 61 procent geeft aan het niet door de leidinggevende of HR-collega te laten bepalen.