Ruim drie op de vier werknemers zijn (zeer) tevreden over het contact met de bedrijfsarts. Vooral de vriendelijkheid, het nakomen van afspraken, de tijd die beschikbaar was en de omgang met vertrouwelijke gegevens worden hoog gewaardeerd.
Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van OVAL.
In december vroegen zij ruim 1.100 werknemers naar de ervaringen na een verzuimmelding met een arbodienst. Verschillende aspecten kwamen aan bod, zoals het contact met de bedrijfsarts, de manier van werken en de omgang met vertrouwelijke informatie.
Bereikbaarheid en mate waarin werknemer zich gehoord voelt mag beter
Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de werknemers (zeer) tevreden is over de bedrijfsarts en dat 7 procent ontevreden is. Verbetering zit voor de respondenten in de bereikbaarheid, beter luisteren en consistentie in adviezen of planning.
Ondanks corona blijvende tevredenheid over toegankelijkheid
Over de afgelopen jaren zijn geïnterviewde werkenden tevreden over de toegankelijkheid van de bedrijfsarts en de manier waarop met vertrouwelijke informatie wordt omgegaan.
Ook nu de manier van werken door corona zo is veranderd. Het contact tussen werknemer en arbodienst vindt sinds 2020 veel vaker dan voorheen op afstand plaats.
Drie van de vier werknemers hebben online of telefonisch contact met de bedrijfsarts. Zij waarderen dat contact opvallend positief; 65 procent als hetzelfde en 20 procent zelfs beter dan live contact. De verwachting is dat online en telefonisch contact met de bedrijfsarts ook na corona blijft.
In de toekomst wil 30 procent wel weer graag een persoonlijk gesprek thuis of op locatie met de bedrijfsarts. De voorkeur voor live contact hangt ook af van de aard van het gesprek en de klachten. Vooral mensen die met psychische klachten verzuimen, geven vaker de voorkeur aan live contact blijkt uit het onderzoek.
>>> Lees de meest gestelde vragen over de bedrijfsarts
>>> Lees ons dossier over de bedrijfsarts