Kunstmatige Intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI) kan de productiviteit van werknemers een boost geven, maar dan moeten organisaties eerst het vertrouwen van hun werknemers winnen.
Ook moet het personeel worden bijgeschoold zodat er optimaal geprofiteerd kan worden van de voordelen van AI.
Onderzoek van PwC suggereert dat AI tegen 2030 15,7 biljoen dollar kan bijdragen aan de wereldeconomie, waarvan 6,6 biljoen dollar is toe te schrijven aan de stijgende productiviteit. PwC verwacht dat deze winst uit de automatisering van processen komt, gecombineerd met AI-technologieën die de huidige arbeidskrachten ondersteunen.
Lage productiviteitsgroei
Dat AI nu al een positief effect heeft op de productiviteit, blijkt uit twee recente voorbeelden uit de laatste Hays Journal.
Uit het eerste voorbeeld blijkt dat fondsmanagers AI gebruiken om (social) media van bepaalde bedrijven te volgen waarmee ze belangrijke informatie verzamelen die de aandelenkoersen kunnen beïnvloeden.
Het andere voorbeeld gaat over een huisarts die een AI-systeem uitprobeert dat een triage van patiënten uitvoert om te bepalen wie primaire zorg nodig heeft.
Zeker in landen met een lage productiviteitsgroei kan AI een bepalende rol spelen. Dit is nodig, want de Global Skills Index van Hays laat zien dat veel landen vastzitten in een vicieuze cirkel van lage groei. Daarbij heeft een zwakke productiviteitsgroei sinds de crisis tien jaar geleden geleid tot minder investeringen in arbeid en kapitaal, waardoor de totale productiviteit verder is afgenomen.
AI stimuleert de vraag naar hoogopgeleide professionals
Productiviteitsgroei kan worden bewerkstelligd door eenvoudige taken door machines te laten uitvoeren. Hierdoor verdwijnt waarschijnlijk een aantal banen, maar AI creëert juist ook banen door de stijgende behoefte aan meer hoogopgeleide professionals. Zo kunnen chatbots gebruikt worden om basisvragen van klanten te behandelen.
Angst baanzekerheid
Hoewel AI sommige banen ongetwijfeld makkelijker zal maken, kan het ook de angst voor baanzekerheid bij werknemers vergroten.
Het onderzoek ‘Is automation labor displacing? Productivity growth, employment, and the labor share’ van David Autor en Anna Saolomons, toont echter aan dat AI een positief effect heeft gehad op de totale werkgelegenheid.
Op langere termijn bestaat er weinig twijfel: AI zal een belangrijke rol spelen bij het opzetten en runnen van een organisatie. Volgens Hays is dit laatste mogelijk zolang werkgevers openstaan voor de invoering van AI en waar nodig opleidingen aanbieden aan werknemers.
Op deze manier creëert AI uiteindelijk een meer betrokken en productieve beroepsbevolking. Deze bevindingen worden verder toegelicht in de laatste Hays Journal.
>>> Lees ook: Aandacht voor werkgeluk in crisistijd