Nieuw onderzoek van Citrix onder 3.750 Europese kantoormedewerkers bevestigt dat werken op afstand permanent onderdeel blijft van het bedrijfsleven.

89 procent van Nederlandse respondenten is van mening dat ook na de coronacrisis thuiswerken gemeengoed blijft.

Meer dan de helft (53 procent) is van mening dat organisaties het moeilijker zullen krijgen om professioneel talent aan te trekken en te behouden wanneer zij geen mogelijkheden bieden om flexibel en op afstand te werken.

Daarom geeft 41 procent dan ook aan dat ze alleen een functie zouden accepteren waarbij dit mogelijk is. 44 procent gaat een stap verder en vindt dat de overheid flexibel werken actief moet stimuleren.

Werken op afstand heeft werk en privé verbeterd

Verrassend genoeg zegt slechts 21 procent van de respondenten dat de coronapandemie een negatieve impact op hun werk en carrière heeft gehad, tegenover 30 procent die van mening is dat het een positieve impact heeft gehad in de vorm van time management, flexibiliteit en werkprestaties.

Daarnaast geeft 38 procent aan dat hun privéleven positief is beïnvloedt, mede omdat het wegvallen van woon-werkverkeer meer tijd biedt om door te brengen met familie (15 procent), hobby’s uit te oefenen (12 procent) of meer aan sport of wellness te doen (13 procent).

Hierdoor heeft bijna een derde (63 procent) van de respondenten na de pandemie de voorkeur voor een hybride model dat hen de keuze geeft om zowel op kantoor als op afstand te werken, terwijl slechts 16 procent graag weer iedere dag naar kantoor zou willen.

Bedrijven die vóór de pandemie thuiswerk niet toestonden, deden dat meestal uit angst dat hun werknemers niet evenveel uren zouden maken als op kantoor. Maar uit het onderzoek blijkt dat 79 procent minstens zolang werkt als op kantoor. 44 procent van de respondenten maakt zelfs langere dagen wanneer ze thuiswerken.

Voor succesvol thuiswerken moet de bedrijfscultuur geestelijk welzijn bevorderen

De praktische voordelen van thuiswerken terzijde, ervoer een gedeelte van de respondenten ook nadelen.

Zo gaf 31 procent aan dat hun geestelijke gezondheid het afgelopen jaar achteruit was gegaan. Een bedrijfscultuur die het mentale en fysieke welzijn van medewerkers bevordert is dan ook voor 87 procent belangrijk.

Dit geeft aan dat organisaties hun bedrijfscultuur moeten (her)inrichten als zij ook op lange termijn hun personeel een werkervaring willen bieden die hen productief houdt.

>>> zie ook ons dossier over thuiswerken

Een onderzoek van de Belgische bank Aion geeft aan dat de gemiddelde prijs van een thuiswerk-kantoor 3.485 euro bedraagt.