In de afgelopen weken heeft online vergelijkingsdienst HR Navigator een enquête gehouden onder 1200 HR-professionals en hen onder meer de vraag gesteld welke HR-thema’s op dit moment bovenaan de agenda staan.
Wat blijkt? Duurzame inzetbaarheid en de oververhitte arbeidsmarkt komen als belangrijkste uit de bus!
Het werven en behouden van arbeidskrachten, het ontwikkelen van personeel door middel van opleiding en training, en het zorgen voor de toekomstige inzetbaarheid van medewerkers heeft de komende tijd álle aandacht nodig.
Tekort arbeidskrachten
Dat de krappe arbeidsmarkt bovenaan staat, vindt HR Navigator geen verrassing. Maar blijkbaar gaat het allemaal harder dan HR-professionals van tevoren konden inschatten.
Momenteel ervaart meer dan de helft van de bedrijven uit de enquête een tekort aan arbeidskrachten. Dit tekort aan werknemers zet een rem op de groei van de organisatie. Het Performa’s HR-Trends 2018-2019 onderzoek, uitgevoerd door Berenschot, geeft aan dat de verwachting is dat in 2019 de wervingsproblematiek zelfs 78 procent van de organisaties zal treffen.
Strategische personeelsplanning – een van de belangrijkste HR taken – zal volop in het teken moeten staan van vooruitkijken, plannen en tijdig actie ondernemen teneinde voldoende goed gekwalificeerd personeel te vinden en behouden om de organisatiedoelen van vandaag, morgen én overmorgen waar te maken.
Het werven, opleiden en behouden van arbeidskrachten, talentontwikkeling en het verhogen van het werkgeluk en aandacht voor de Employer Experience zijn thema’s die de agenda van de HR professionals op dit moment vullen.
Aantrekkelijk werkgever
Sectoren die het op dit moment al zwaar hebben zijn Zorg, Metaal en IT. Letterlijk 100 procent van de respondenten uit deze branches geven aan dat het optimaliseren van het werkgeversimago een belangrijk aandachtspunt is: Employer Branding.
Omdat deze sectoren al lange tijd te kampen hebben met personeelskrapte, zien zij een groot belang in het versterken van het imago en positionering van de organisatie als aantrekkelijk werkgever. Via social media en online kennisplatformen kunnen werkgevers zichzelf profileren en laten zien waar ze voor staan.
Duurzame inzetbaarheid
Dat duurzame inzetbaarheid ook dit jaar weer hoog uit het onderzoek komt, is volgens Marco de Zeeuw, directeur van HR navigator, eigenlijk geen verrassing: “Het kondigt zich al jaren aan. Gaat HR er nu dan eindelijk echt werk van maken?”
De gemiddelde leeftijd bij veel organisaties ligt inmiddels al rond de 50 jaar, het langdurige verzuim en de WIA-instroom nemen jaar op jaar toe en iedereen moet inmiddels tot ruim 67 jaar aan de slag blijven. Tegelijkertijd zien we dat onze junioren steeds vaker te maken krijgen met burn-out achtige verschijnselen. De Zeeuw: “Ook hier ligt dus een schone taak voor HR om te zorgen dat iedereen de eindstreep kan en gaat halen!”
HR is reactief
Duurzame inzetbaarheid betekent dat je investeert in de ontwikkeling van je medewerkers, zodat ze nu en in de toekomst van toegevoegde waarde blijven. Of ze nu binnen je organisatie blijven of naar een andere organisatie gaan. De werknemer heeft hier natuurlijk zelf ook een belangrijke rol in. Want uiteindelijk is de medewerker degene die zich zal moeten blijven ontwikkelen. Tot nu toe zijn veel HR afdelingen wat De Zeeuw betreft erg reactief en is toch echt het moment gekomen dat HR deze kar gaat trekken.
Duurzame inzetbaarheid speelt pro-actief in op te verwachten mutaties in het personeelsbestand en op de toekomstige behoeften van de organisatie. Daarbij zijn in de huidige arbeidsmarkt alle handjes nodig. De Zeeuw: “Werkgevers moet ophouden met navelstaren en écht gaan investeren in hun medewerkers. Niet alleen met een fatsoenlijk salaris, maar vooral in het duurzaam inzetbaar houden. Alleen dan lukt het om medewerkers zo lang mogelijk productief te houden als het gaat om kennis, vaardigheden, competenties, gezondheid en tevredenheid.”
HR-instrumenten en HR-thema’s zijn volgens De Zeeuw dan levensfasebewust personeelsbeleid, strategische personeelsplanning, balans tussen werk en privé, werkdruk, werkklimaat, opleidingsbeleid, preventie en zeker ook modern leiderschap.
Maatwerkoplossing
De ultieme alomvattende oplossing op het vlak van duurzame inzetbaarheid bestaat volgens HR Navigator niet. De Zeeuw: “Het is áltijd een maatwerkoplossing voor elke unieke werkgever. Je zult eerst moeten uitzoeken wát nu eigenlijk jouw uitdaging is, draagvlak en budget vinden bij directie en OR, en samen met hen mogelijke oplossingen bedenken. Daarna ga je er pas daadwerkelijk mee aan de slag.”
Een belangrijke stap om niet te vergeten is om vervolgens – weer samen met directie en OR – de resultaten te evalueren en de vervolgstappen te bedenken. Zo blijft het een doorlopend en gedragen proces dat aansluit bij de praktijk van dat moment. “Een fraaie, maar voor vrijwel elke werkgever cruciale uitdaging voor de komende jaren”, aldus De Zeeuw.