Voor medewerkers in bureaucratische organisaties is onduidelijker hoe ze hun werkzaamheden moeten uitvoeren dan voor medewerkers in platte organisaties met korte communicatielijnen.

Rolduidelijkheid scoort binnen bureaucratische organisaties een 6,5. Dat is zeven tienden lager dan de 7,2 die plattere organisaties scoren.

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport “Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016“, dat landelijk gepubliceerd is door Effectory.

Rolduidelijkheid

Waarom rolduidelijkheid zo belangrijk legt Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, uit.

“Niets is zo basaal voor een medewerker als weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Als dit niet het geval is, komen efficiëntie en kwaliteit in gevaar. Een medewerker kan keihard aan het werk zijn, maar toch niet presteren als niet duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit levert frustraties op, zowel aan de kant van de medewerker als aan de kant van de organisatie.”

Volgens Heezen willen medewerkers liever hun energie besteden aan de inhoud van hun taken, dan aan het uitzoeken wat hun taken precies zijn en hoe deze uitgevoerd moeten worden.

Het grotere plaatje

Hoe kunnen nu juist bureaucratische organisaties laag scoren op rolduidelijkheid, terwijl verantwoordelijkheden hier juist nauwkeurig en uitgebreid zijn vastgelegd in procedures en protocollen?

Uit de onderzoeken van Effectory blijkt dat medewerkers in bureaucratische organisaties het grotere plaatje missen in relatie tot wat het organisatiedoel is, wat hun eigen werk daaraan bijdraagt, waarom ze doen wat ze doen en hoe ze dat het beste kunnen doen.

Kort gezegd: ze weten vaak heel goed wát ze moeten doen, maar niet altijd waaróm. Juist dit is essentiële informatie voor medewerkers om de juiste richting aan hun werk te geven.

In een bureaucratische organisatie kan dit soort kennis vervagen, of zelfs verdwijnen, naarmate de gelaagdheid van de top naar de werkvloer toeneemt. Regels en procedures veranderen hier niets aan.

Communiceren strategie

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat medewerkers de mate waarin leidinggevenden hen op de hoogte houden van wat er speelt in de organisatie gemiddeld beoordelen met een krappe voldoende, een 5,9. Ook de stelling “Ik vind dat het management de strategie en het beleid goed communiceert in de organisatie” scoort een 5,3.