Juist nu het vertrouwen in de arbeidsmarkt is gedaald is het belangrijk de moed erin te houden en toch te gaan solliciteren.

Uit onderzoek van PageGroup blijkt dat het vertrouwen in de arbeidsmarkt onder werkzoekenden het afgelopen kwartaal met 16 procentpunten is gedaald. In zes maanden tijd daalde het vertrouwen om een baan te vinden sterk.

De laatste drie maanden daalde het vertrouwen zelfs van 76 procent naar 34 procent. Dit is het tweede opvolgende dieptepunt ooit gemeten door PageGroup.

Meer banen dan vorig jaar

Dit gevoel wordt vooral veroorzaakt door berichtgeving over contracten die niet verlengd worden en de crisis die er mogelijk aankomt.

De realiteit is echter dat er meer banen zijn dan vorig jaar en er dus volop kansen zijn voor werkzoekenden.

Werkgevers trekken hun vacatures niet in en blijven onverminderd zoeken. PageGroup roept daarom werkzoekenden op om hen de moed niet in de schoenen te laten zinken tijdens de corona-pandemie.

Houding werkgevers moet veranderen

Niet alleen in het vinden van een nieuwe baan ziet PageGroup weinig vertrouwen bij werkzoekenden. Ook het vertrouwen in een nieuwe baan met goede voorwaarden als work-life balance en persoonlijke ontwikkeling laat een daling zien.

De daling is ingezet sinds de intrede van de corona-pandemie in Nederland. PageGroup wil werkzoekenden juist op het hart drukken dat het naar beneden bijstellen van verwachtingen niet hoeft.

Het logische gevolg door onzekerheid van kandidaten is dat werkgevers denken dat ze nieuwe medewerkers nu voor het kiezen hebben en niet meer alles uit de kast hoeven te trekken om mensen aan te trekken.

Ze stellen mogelijk zelfs extra eisen en zetten lager in als het gaat om belangrijke arbeidsvoorwaarden zoals salaris. Dit zijn juist redenen voor mensen om te denken waarom ze juist nu van baan zouden moeten veranderen.

Volgens de PageGroup is het daarom van groot belang dat bedrijven het vooralsnog onterechte negatieve sentiment op de arbeidsmarkt, ook niet bevestigen door eisen en wensen wel bespreekbaar te maken, kandidaten gelijke kansen te bieden en vooral door daadwerkelijk nieuwe medewerkers aan te nemen.

Zo ontstaat er een betere balans en een positiever sentiment op de arbeidsmarkt als het gaat om verwachtingen en realiteit.

PageGroup signaleerde al eerder een dalend vertrouwen in de arbeidsmarkt.