Vrijdag 8 maart, was het Internationale Vrouwendag. Deze dag staat elk jaar in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld.

Dit jaar is het thema ‘Heldinnen’; vrouwen die zich op uitzonderlijke wijze hebben ingezet voor de rechten van de vrouw, voor gelijkheid en voor hun medemens.

Internationale Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan doordat vrouwen opkwamen voor hun rechten, onder andere op het gebied van arbeid en kiesrecht. In 1911 werd de vrouwendag internationaal voor het eerst gevierd, in 1912 voor het eerst in Nederland.

Meer dan 4 miljoen inwoners van Berlijn en omstreken hebben vrijdag voor het eerst een extra vrije dag gekregen. Dankzij de linkse coalitie in de Duitse deelstaat Berlijn is Internationale Vrouwendag een wettelijk vastgelegde feestdag. Mooier kan het niet: alle Berlijners, mannen en vrouwen, houden er dit jaar een lang weekeinde aan over.

Wij hebben een aantal onderzoeken over de positie van de werkende vrouw op een rij gezet.

Ijsland beste land voor werkende vrouwen

Uit de Women’s Liveability Index 2019, een onderzoek van Nestpick dat zich richt op de beste landen voor vrouwen over de hele wereld, blijkt dat Noorwegen het meest leefbare land is voor vrouwen, met hoge scores op het gebied van veiligheid, gezondheid en onderwijs, een hoge algemene levensstandaard en de sterkste wetgeving inzake gelijkheid.

Zweden en Canada staan respectievelijk op de tweede en derde plaats, met Zweden op de derde plaats voor de categorie Werkende Vrouwen en Canada als beste voor infrastructuur op het gebied van veiligheid, gezondheid en onderwijs.

IJsland is het beste land voor Werkende Vrouwen in het algemeen, gevolgd door Singapore en Zweden. Ook de Verenigde Staten en Bulgarije staan in de top voor werkende Vrouwen, hoewel ze de top 30 voor vrouwen in het algemeen niet halen.

Door veel initiatieven te ontplooien als transparantie in salariëring en een meer uitgebalanceerd aantal vrouwen in topposities, is Nederland is volgens de Index een voortrekker en voorbeeld van gender discriminatie met een plek in de top 20.

Goede werkgevers hebben 35 procent vrouwen in topposities

Onderzoeksbureau Great Place to Work heeft in het kader van Internationale Vrouwendag gekeken naar gelijkwaardigheid op basis van geslacht binnen organisaties, het aantal vrouwen in een toppositie en het verschil tussen de ervaringen van mannen en vrouwen op de werkvloer. De belangrijkste conclusie is dat goede werkgevers 35 procent vrouwen in topposities hebben en zijn daarmee het wettelijk streefcijfer van 30 procent voorbij.

Organisaties die hoog scoren op goed werkgeverschap en een cultuur van vertrouwen hebben gebouwd, creëren werkomgevingen waarin iedereen, ongeacht wie hij of zij is of wat hij of zij doet, de kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen en topfuncties te kunnen uitoefenen.

Vrouwen ervaren meer trots dan mannen

Bij de groep van de 62 gecertificeerde organisaties zie GPTW enkele verschillen tussen de perceptie van de mannen en die van de vrouwen. Mannen scoren gemiddeld 5 punten hoger op stellingen die gaan over eerlijke betaling en gelijkheid bij promoties. Vrouwen ervaren daarentegen een groter gevoel van trots op wat er bereikt is en de bijdrage die aan de maatschappij wordt geleverd.

Meer eerlijkheid op basis van geslacht

Een van de stellingen in het onderzoek van GTWP die ook is uitgevraagd, is ‘Mensen worden hier eerlijk behandeld, ongeacht hun geslacht’. Deze stelling is de afgelopen vier jaar van gemiddeld 94 procent naar 96 procent gestegen. Daarnaast ervaren vrouwen (77 procent) wel iets minder aanmoediging voor een goede balans tussen werk en privé dan mannen (79 procent).

Vrouwen zijn betere leiders

Uit Noors onderzoek blijkt dat vrouwen betere leiders zijn dan mannen. Zo beschrijft Rozamarijn Dols in haar vandaag verschenen boek ‘Is the lady for turning, vrouwelijk leiderschap in beeld. Vrouwen blijken meestal sterker op het gebied van initiatief nemen en helder communiceren. Bovendien zijn vrouwen vaak socialer en innovatiever.

In een leidinggevende functie of in het ontwikkelen van hun talenten kunnen vrouwen zichzelf nogal ondermijnen. De andere kant is dat vrouwen soms doorslaan in hun ambitie. Ze tonen soms hoogmoed, ongezond narcisme en blinde ambitie.

Gedrag people managers

Sinds de jaren zeventig is het aantal vrouwen in leidinggevende functies langzaam maar gestaag toegenomen. Aan die vooruitgang is echter een einde gekomen en in sommige gevallen is er zelfs een achteruitgang te zien.

Zo blijkt uit een nieuwe studie van talentontwikkeling- en transitiebedrijf Lee Hecht Harrison. Het onderzoek van LHH toont aan dat 58 procent van de bedrijven gelooft dat het bevorderen van vrouwen een kritieke zakelijke kwestie is, terwijl 76 procent van die organisaties niet tevreden is met hun vermogen om door middel van individuele acties, organisatorische maatregelen en culturele aspecten de genderdiversiteit te cultiveren en vrouwelijk leiderschap te verhogen.

Een van de belangrijke uitkomsten van het onderzoek is dat het dagelijks gedrag van de people managers, die bekend staan als ambassadeurs van vrouwelijk talent, de grootste impact heeft op het vermogen van een organisatie om vrouwen in hun leiderschapslijnen te krijgen en te behouden.

Het top vijf gedrag dat people managers zouden moeten laten zien om vrouwelijk talent te bevorderen:

  1. Zorg voor coaching en feedback die het zakelijk inzicht vergroten.
  2. Zorg voor de nodige flexibiliteit zodat vrouwen hun eigen werklocatie en tijden kunnen bepalen.
  3. Zorg voor een gelijke toegang tot zinvolle stretchprojecten die zijn gekoppeld aan strategische bedrijfsdoelstellingen. Dit zijn projecten of taken die boven het kennisniveau van werknemers uitstijgen, met het doel de ontwikkeling van werknemers ‘op te rekken’.
  4. Ondersteun dat vrouwen zichzelf zichtbaarder maken en zich profileren richting senior leiders en beleidsmakers.
  5. Zorg voor werving en het promoten vanuit een diverse pool van kandidaten.

Onderscheidende gedragingen en overtuigingen

Volgens de studie van LHH zijn er vijf onderscheidende gedragingen en overtuigingen te zien bij vrouwen die promotie maken:

1. Voor zichzelf opkomen.
2. Netwerken met belangrijke stakeholders.
3. Veel zelfvertrouwen laten zien.
4. Invloed uitoefenen naar boven binnen de organisatie.
5. Een duidelijk carrièreplan hebben.

>>> Download hier het volledige onderzoeksrapport van LHH