Voor ruim een derde van de medewerkers is de werk-privébalans slechter geworden sinds de eerste lockdown.

14 procent van de Nederlandse medewerkers denkt dat zijn of haar werk-privébalans nog verder achteruit zal gaan. Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien.

Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’ (WWW) onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlanders van recruitmentexpert Hays. In het WWW 2020-rapport geeft Hays de meest recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt weer.

Op dit moment is slechts de helft van Nederland positief over de werk-privébalans. De coronacrisis zorgt voor flink wat veranderingen in ons werkleven. Zo is voor ruim de helft van de Nederlandse medewerkers (61 procent) de werk-privébalans belangrijker geworden.

Een goede werk-privébalans is belangrijk voor de (mentale) gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Voor organisaties en werkgevers ligt een grote uitdaging in het ondersteunen van hun medewerkers en om hen door de veranderingen heen te begeleiden en flexibiliteit te bieden.

Grootste uitdagingen en veranderingen

Verder legt het ‘WWW’-rapport bloot dat er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan sinds medewerkers door corona vaak thuis werken. Een sociaal isolement blijkt de grootste uitdaging. Zeker een derde mist sociale interactie en voelt zich geïsoleerder.

Ook de verandering in workload is voor 17 procent een grotere uitdaging geworden en 14 procent heeft moeite met zich aanpassen aan hun nieuwe werkomgeving. Medewerkers denken na over hun leven en de plek van werk daarin.

Zeker een derde wil zich laten omscholen of een andere organisatie met meer betekenis zoeken. 19 procent wil vaker vanuit huis werken en 17 procent wil meer aandacht besteden aan gezondheid en welzijn.

Uitschieter ICT sector

Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde, ervaart ruim 20 procent meer het gemis van sociale interactie als grootste uitdaging, namelijk zeker 56 procent.

Toch wil bijna de helft (47 procent) in de toekomst vaker thuis werken. 37 procent wil werken voor een organisatie met meer betekenis en 30 procent zegt meer aandacht te willen besteden aan hun gezondheid en welzijn.

>>> Meer artikelen over thuiswerken