De animo voor een baan in het buitenland neemt af.

Slechts 3 procent van de Nederlandse werknemers overweegt dit nog actief.

Een derde zegt zelfs dat het nooit in hen zou opkomen, vorig jaar was dat nog 22 procent.

Werknemers die toch een verhuizing overwegen, geven de voorkeur aan het nabije Duitsland (32 procent) en België (24 procent). Belemmeringen voor een baan over de grens zijn onder andere het contact met familie en vrienden (33 procent) en de taalbarrière (16 procent).

Emigreren voor werk

Werken over de grens lijkt niet alleen in Nederland, maar in heel Europa populariteit te verliezen. Slechts 6 procent van de Europese werknemers denkt er serieus over na om binnen de komende twee jaar te emigreren voor werk. Iets meer dan een kwart zegt dat ze het zouden overwegen. Duitsland is onder Europeanen het meest populair als land om in te werken.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘The Workforce View’ van HR-dienstverlener ADP naar de gedachten, houding, verwachtingen en zorgen van bijna 10.000 Europese werknemers, waaronder ruim 1.300 Nederlanders.

Nederlanders meest loyale werknemers

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt er voor dat werkgevers hun werknemers eerder een vast contract aanbieden om de schaarste aan talent aan zich te binden.

Dat is positief nieuws voor Nederlandse werknemers, want die lijken meer dan werknemers in andere landen een sterke voorkeur te hebben voor een bekende omgeving en de zekerheid van een stabiele werkplek.

Zo zijn Nederlandse werknemers Europees gezien het meest loyaal naar hun werkgever. Ruim een derde houdt zijn huidige baan het liefst de rest van het werkzame leven. Dat is een stijging van maar liefst vijftien procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Hoe ouder de werknemer is, hoe langer hij zegt bij zijn werkgever te willen blijven.

Zelfstandig ondernemerschap verliest aan populariteit

Ook zijn Nederlandse werknemers het meest optimistisch over hun werkplek voor de komende vijf jaar en minder enthousiast over het zelfstandig ondernemerschap dan in andere Europese landen.

Slechts een op de tien Nederlandse werknemers speelt met de gedachte om voor zichzelf te beginnen. Vorig jaar was dit 7 procent. Ook Europees gezien verliest zelfstandig ondernemerschap aan populariteit.

Loyaliteit niet voor lief

ADP adviseert werkgevers om de loyaliteit van Nederlandse werknemers niet voor lief te nemen en hun waardering te blijven tonen. Als werkgevers dat te weinig doen, lopen zelfs trouwe werknemers weg. Investeren in personeel en hen echt leren kennen, is in de huidige arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Weten wie ze zijn, waar hun talenten liggen én wat ze echt willen.