Gisteren – 1 maart – was het de 18e editie van Nationale Complimentendag. Jammer dat het dit keer op zondag was, een dag waarop velen van ons niet werken.
Op Nationale Complimentendag geven we anderen een extra complimentje. Door positieve feedback voelen we ons gewaardeerd en het bevordert de sfeer op kantoor.
Complimenten zijn het hele jaar door waardevol. Het blijkt bovendien dat ons brein positieve feedback minder snel opslaat dan een negatieve opmerking.
Wil je dat een positief resultaat blijft hangen? Dan is herhaling cruciaal volgens SD Worx Nederland.
Wat medewerkers nodig hebben
Een voortdurend feedbackproces is essentieel voor je prestatiemanagement, maar is nog vaak een ondergeschoven kindje.
Het gaat gelukkig de goede kant op. Uit onderzoek van Europe Ltd. onder 4500 werknemers in vijf Europese landen, blijkt dat ongeveer 6 op de 10 organisaties hun medewerkers regelmatig beoordeelt.
68 procent van de medewerkers gelooft bovendien dat een continu feedbackproces nuttig is. “De behoefte aan constante feedback is niet nieuw, maar het wordt wel een steeds belangrijkere troef binnen een organisatie”, vertelt Mark Bloem, Algemeen Directeur van SD Worx Nederland.
Erkenning leidt tot groei
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland “erkenning” de op twee na belangrijkste factor is voor werknemerstevredenheid, na “het takenpakket” en “de groeimogelijkheden”.
Er blijkt een verschil te zijn in het waarderingsgevoel van de ondervraagde medewerkers naarmate ze regelmatig, op vaste tijdstippen of nooit worden beoordeeld. 85 procent van de Nederlandse medewerkers die regelmatig worden beoordeeld vindt dat hun manager hen voldoende waardeert tegenover 78 procent van de medewerkers die op de klassieke manier worden beoordeeld.
De cijfers in omringende landen vertonen een vergelijkbaar beeld. In Frankrijk is het contrast het grootst: een continu feedbackproces leidt bij 68 procent tot waardering van de manager. Bij medewerkers die op vaste momenten worden beoordeeld is dit slechts 58 procent.
Het belang van voortdurende feedback
Een feedbackcultuur heeft heel wat voordelen voor je organisatie. Je leert je medewerkers beter kennen. Dit zorgt voor een positieve werksfeer, waardoor medewerkers zich gelukkiger voelen. En blije medewerkers zijn ook nog eens productiever. Geregeld functioneringsgesprekken inplannen draagt dus bij aan een open en eerlijke gesprekscultuur.
Naast een formele aanpak, zijn er ook speelsere opstapjes naar een positieve feedbackcultuur: een complimentenmuur bijvoorbeeld.
HR-consultant Kim van Houtven: “In onze ‘Insights’ cursus en workshop over feedback worden deelnemers uitgedaagd om positieve zaken over collega’s te delen met anderen. Hetzelfde principe dus als roddelen, maar met het tegenovergestelde resultaat”.
Het blijkt dat complimenten geven net zo moeilijk is als ze ontvangen. “Ook al kennen we het belang van het geven van complimenten, we doen het gewoon te weinig. Misschien weten we daarom niet goed hoe we ermee om moeten gaan. We beschouwen onze prestaties als iets vanzelfsprekends en durven er geen erkenning voor te vragen”, aldus Kim.
Inzicht in je organisatie
Vanuit een ondernemersperspectief is er nog een belangrijke meerwaarde. Je leert ook je eigen organisatie beter kennen.
Prestatiemetingen onthullen waardevolle informatie over je bedrijfscultuur, de sfeer en de werkdruk. Hiermee kun je aan de slag en voorkom je dat kleine ergernissen uitgroeien tot grotere problemen. Je helpt je organisatie voortdurend verbeteren en ontwikkelen en je houdt je medewerkers gemotiveerd. Kim: “Werknemers begrijpen beter hoe ze het beste kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, voelen zich gesteund en zijn trots om voor jou te mogen werken”.
>>> Lees ook: ‘De kracht van feedback’
>>> Lees ook: ‘Positieve feedback: geef het en doe er een provocatief grapje bij’