BG_bird2100% onafhankelijk
Duurzame Inzetbaarheid Duurzame Inzetbaarheid: ad hoc of integraal beleid?

Duurzame Inzetbaarheid: ad hoc of integraal beleid?

Gezonde en gelukkige medewerkers zijn van ongekende waarde voor elke organisatie

Verdieping Verdieping

Opinie Opinie

Interview

Al ruim tien jaar komen de consultants van Active Health Group bij diverse organisaties over de vloer om hen te adviseren over het gezond houden van hun medewerkers.

Waar in het verleden ‘arbeidsverzuim’ het te bespreken onderwerp was, is er in de huidige tijden aandacht voor preventie, gezondheid, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en inmiddels ook geluk.

Een diversiteit aan termen die nauw met elkaar zijn verbonden en alle dienen bij te dragen aan de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Ziet u als HR-manager, directeur, leidinggevende of medewerker door de bomen het bos nog?

Als consultants krijgen wij diverse vragen zoals: hoe zorg ik dat mijn personeelsbestand niet vergrijsd, hoe houd ik de kennis in huis, op welke wijze kan ik medewerkers bewust maken van hun gezondheid, en hoe creëer je eigenaarschap?

Belangen

De omgang met en prioriteit aangaande deze vragen binnen diverse afdelingen zijn niet uniform. Niet geheel onlogisch gezien de diverse belangen binnen een organisatie.

Directieleden zijn mogelijk meer gefocust op strategische doelen en op het behalen van rendement.

De HR-manager wil graag investeren in opleiding en ontwikkeling en de leidinggevende stoeit regelmatig met de vraag over hoe hij zijn mensen in beweging krijgt.

De medewerker zelf wil naar alle waarschijnlijkheid vooral lekker werken.

Gezonde en gelukkige medewerkers

Veel organisaties hebben eigenlijk niet door dat ze al best veel doen. Vaak gebeurt dit op individuele basis, of is het slechts van tijdelijke aard.

Feitelijk is elke activiteit die bijdraagt aan de gezondheid en inzetbaarheid onder één van de noemers te plaatsen. Waarom heeft dan niet alles het juiste effect en waarom doen alleen die medewerkers mee die toch al gezond en gelukkig zijn?

Dit heeft veelal te maken met het feit dat het doel van het geheel onduidelijk is. Onderzoek wijst al jaren uit dat medewerkers pas eigenaarschap gaan tonen als het hogere doel en de urgentie voor henzelf en de organisatie duidelijk is.

Daarnaast zijn nog veel directies alleen bezig met de euro’s en het netto rendement van deze activiteiten. De harde kant is nog steeds belangrijker dan dat medewerkers meer betrokken, bevlogen en gelukkiger zijn.

Terwijl we allemaal weten dat gezonde en gelukkige medewerkers productiever zijn, minder verzuimen, een hogere klanttevredenheid behalen, innovatiever zijn en dus een wezenlijke bijdrage leveren aan het bestaansrecht van elke organisatie.

Oplossingen

Onze ervaring is dat klein beginnen vaak het beste werkt. Bepaal vooraf een pilotgroep, of benoem een afdeling die als eerste zal starten.

Maak betrokkenen bekend met de mogelijkheden en het hogere doel en gebruik ze om het programma te verbeteren.

Als medewerkers het gevoel hebben dat zij zelf een wezenlijke bijdrage aan de oplossing hebben mogen leveren, zullen zij deze ook omarmen en verspreiden (ambassadeurs).

Welke oplossingen zijn dan voorhanden? Sommige organisaties gebruiken een preventief medisch onderzoek – een PMO – als vertrekpunt. De resultaten koppelen ze dan aan een gezondheidsplatform – ‘active healthy platform’- zodat medewerkers doelen kunnen stellen, direct in contact kunnen treden met de juiste professional en kunnen volgen welke resultaten ze behalen.

Met name directies worden door ons meegenomen in het strategisch kader waarbinnen de waarde van gezondheid en geluk binnen hun organisatie plaatsvindt.

Andere organisaties kiezen ervoor om een eigen Academy op maat te laten inrichten, waarbij “leren en ontwikkelen” het doel is.

Communicatie

Van groot belang om gezondheid en geluk echt tussen de oren te krijgen, is de vorm van communiceren.

Onze ervaring is dat door de juiste woorden en kreten te gebruiken, medewerkers positief worden beïnvloed en in beweging komen om deel te nemen aan het aanbod van activiteiten.

Permanent communiceren met een knipoog en een beetje fun, maakt van deze thema’s dat ze ook werkelijk beklijven en op den duur onderdeel zijn van de algemene bedrijfsvoering.

Conclusie

Inmiddels moge duidelijk zijn dat gezonde en gelukkige medewerkers van ongekende, misschien wel onderscheidende waarde zijn voor elke organisatie.

Het label dat je erop plakt is niet evident, het gaat erom dat je weet met welke stakeholder(s) je te maken hebt en welk doel zij voor ogen hebben.

Maar bovenal, zet duurzame inzetbaarheid niet ad hoc in, maar laat het een integraal onderdeel zijn van uw bedrijfsvoering!

Active Health Group (AHG) is de landelijke specialist op het terrein van gezondheid, geluk en duurzame inzetbaarheid voor organisaties en individuen.

Wij faciliteren bij het realiseren van gezondheid, preventie en duurzame inzetbaarheid. Als AHG kiezen wij bewust voor een interdisciplinaire en praktische aanpak.

AHG kan van dienst zijn op het gebied van Health Checks/Leefstijladvies, Gezondheids- & Geluksmanagement, Arbodienstverlening, Onderwijs, E-Health en Mobiliteit.

Op onze website www.activehealthgroup.nl treft u in detail al onze mogelijkheden.

Wilt u naar aanleiding van dit artikel meer informatie over AHG? Bel dan met dhr. Rens van der Drift 088-2866001 of mail naar: info@activehealthgroup.nl logo Active Health Group

Deel dit artikel

Redactie
Redactiehttps://bgmagazine.nl/

Geplaatst door de redactie van BG magazine.

Meer van deze auteur?

Tagdiv Cloud library - template content.

Elke week de beste HR-tips?

Ontvang onze beste tips, het laatste nieuws en de beste artikelen in jouw vakgebied.

Bonus: 5 gratis premium artikelen!

Als je je inschrijft krijg je van ons elke dag één van de 5 beste artikelen van de afgelopen periode toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Helemaal gratis!

Alle artikelen op BG magazine lezen?

Word nu abonnee voor

en bespaar € 60,– !

€ 37,–

Alle artikelen op BG magazine lezen?

Word nu abonnee voor

en bespaar € 60,– !

€ 37,–

Je ontvangt ook elke week onze beste HR-tips, het laatste nieuws en de beste artikelen in jouw vakgebied.

Gratis 5 premium artikelen lezen?

Je krijgt van ons elke dag één van de 5 beste artikelen van de afgelopen periode toegestuurd. Die artikelen zijn normaal alleen voor betalende abonnees beschikbaar, maar kun jij nu dus ook lezen. Helemaal gratis!