BG_bird2100% onafhankelijk
  • HRM
HRM Lerende organisaties zijn cruciaal voor aantrekken en behouden werknemers

Het aantrekken en behouden van goede mensen is moeilijker dan ooit

Lerende organisaties zijn cruciaal voor aantrekken en behouden werknemers

Hoe trek je nieuwe werknemers aan? En minstens zo belangrijk: hoe behoud je je huidige werknemers?

Het zijn twee van de grote vragen die de arbeidsmarkt van nu goed reflecteren. Het aantrekken en behouden van goede mensen is moeilijker dan ooit en organisaties zijn allerlei wegen aan het bewandelen om te ontdekken wat voor hen werkt. Maar wat willen werknemers zelf eigenlijk?

Inhoud en ontwikkeling

Uit onderzoek van van financieel detacheerder FBD onder 1.029 respondenten blijkt dat driekwart van de werknemers liever de diepte ingaat bij een werkgever, dan ervaringen op te doen bij meerdere werkgevers.

En volgens Hans de Jong, van Profile Dynamics, is het zaak dat werkgevers de arbeidsmotivatie van werknemers op nummer 1 van hun prioriteitenlijst zetten.

Studytube zegt hierover dat lerende organisaties niet alleen succesvoller zijn in de ‘war for talent’ als aantrekkelijke werkgever, maar dat deze organisaties ook meer potentie halen uit bestaande werknemers en hen beter in staat zijn te behouden.

Uit deze drie standpunten blijkt wel dat inhoud van en ontwikkeling op het werk belangrijk is om werknemers binnen te halen en binnen te houden. Maar waarom richten alle organisaties zich hier dan niet per direct op? Volgens Studytube blijkt het nog best lastig om deze inhoudelijke, lerende organisatie, met een focus op de werknemer te zijn.

Wanneer ben je een lerende organisatie?

Organisaties die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan de veranderende omstandigheden in de wereld, worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd.

Deze aanpassing gaat in eerste instantie niet over bedrijfsorganisatorische aanpassingen. Volgens Studytube stimuleren deze lerende organisaties juist hun medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Doordat hun werknemers in staat zijn om zich continu te kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid, groeit de organisatie vanzelf mee.

Nu zou je denken dat met deze kennis in het achterhoofd alle organisaties per definitie lerende organisaties zijn. Wil niet iedereen zich continu en succesvol kunnen aanpassen aan alle veranderingen? Juist in een wereld waar het enige stabiele verandering is, zou je dit wel verwachten. Volgens Studytube blijkt dat veel bedrijven wel de ambitie hebben om een lerende organisatie te zijn of worden, maar dat dit niet ‘zo gezegd, zo gedaan’ is.

Studytube geeft drie barrières voor organisaties aan die het zijn van een lerende organisatie in de weg staan.

Werknemers zijn niet op de hoogte van de leermogelijkheden

Een lerende organisatie stimuleert werknemers om zichzelf te blijven ontwikkelen. Wanneer een organisatie besluit om meer te doen met ontwikkelingsmogelijkheden, ontstaat er vaak eerst een kloof tussen de eerste stappen om dit voor elkaar te krijgen en de werkelijkheid.

Er ontstaat een visie en ambitie om een lerende organisatie te worden en de eerste logische stap is het aanbieden van allerlei mogelijkheden tot ontwikkeling. Maar vergeten we hier de werknemer niet? Vaak wel, vandaar de kloof.

Een organisatie waar leren en ontwikkelen voorop staat, gaat verder dan alleen het hebben van een learning & development afdeling, inclusief een catalogus met alle trainingen en opleidingen. Wil je een lerende organisatie worden, dan is het creëren van bewustzijn bij de werknemer een belangrijke eerste stap. Want ben je als werknemer niet gewend dat je je kunt ontwikkelen bij je werkgever of je kent gewoonweg de mogelijkheden niet, dan gebeurt er ook vrij weinig.

Neem werknemers mee in wat er van hen verwacht wordt, welke leerinterventies belangrijk zijn voor hun rol en wat ze ervoor terugkrijgen (zoals persoonlijke ontwikkeling, carrièreperspectieven of effectiever werken). Daarbij is het ook belangrijk om hen tijd en ruimte te geven om de leermogelijkheden ook daadwerkelijk te benutten. Want ondanks dat iedereen zichzelf wil ontwikkelen, staat de waan van de dag vaak in de weg.

Het leeraanbod is niet afgestemd op de verschillende doelgroepen

In Nederland is er met 14.000 opleiders en alle interne trainingen en cursussen geen gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden en leerinterventies. Maar we weten ook dat keuzestress een van de grootste oorzaken is van niet kunnen kiezen. Dit geldt ook voor werknemers die de mogelijkheid hebben om te blijven leren binnen een organisatie.

Daarom is het volgens Studytube belangrijk om niet een volledig leeraanbod aan te bieden aan elke werknemer. Zorg er juist voor dat het leeraanbod is afgestemd op de doelgroep en zelfs op thema. Een goede mix tussen nuttig, verplichte opleidingen en trainingen die gewoon leuk zijn om te volgen, draagt bij aan de wil tot ontwikkeling.

Wees ook proactief in het aanbieden en inspireren over de leermogelijkheden. Ken je bijvoorbeeld een team dat aan de slag wil gaan met effectief werken, bied dan team- en individuele trainingen aan over dit thema. Een vergelijkbaar team dat al een paar stappen verder is, heeft veel meer aan een training teamdynamiek.

De aangeboden trainingen en opleidingen worden niet gevolgd

Het activeren van werknemers om zichzelf te blijven ontwikkelen, blijkt volgens Studytube in de praktijk niet altijd even eenvoudig. Hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie gebruik maakt van de leerinterventies die worden aangeboden? Zoals al gezegd, de waan van de dag kan volledig in de weg staan.

Faciliteer werknemers dat ze kunnen leren waar en wanneer ze dat willen. Denk hierbij aan online mogelijkheden, zoveel procent van hun uren aan opleiden besteden of tijd voor tijd geven voor leren buiten werktijden. Blijf ook regelmatig en actief communiceren over het trainingsaanbod. Zo hebben veel succesvolle lerende organisaties bijvoorbeeld communicatiecampagnes ingericht waarin werknemers regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuwe en bestaande trainingen, cursussen en opleidingen.

Tot slot is het ontzettend belangrijk om successen te vieren. Werknemers die met eigen ogen zien dat collega’s enthousiast zijn over leerinterventies, zijn eerder geneigd zijn om zelf ook vaker te leren. Geef daarom werknemers die gebruikt hebben gemaakt van de leermogelijkheden extra aandacht.

Vijfbaansweg voor lerende organisaties

Uit de door Studytube genoemde barrières blijkt wel dat je als organisatie een flinke inspanning moet leveren om werknemers in de inhoud en in de leerstand te krijgen. Toch is dit niet heel vreemd, want met de drukte die het dagelijkse werken met zich meebrengt, is er vaak gewoonweg geen ruimte om ook nog aan ontwikkeling te doen. De klant gaat voor, de deadline van dat project is volgende week, ik wil ook nog wel een privéleven hebben…

Ondanks dat werknemers zichzelf willen ontwikkelen en ontwikkelingsmogelijkheden als belangrijk aangeven om ergens te werken, blijft het een vijfbaansweg:

  1. De werknemer wil leren en ontwikkelen
  2. De werkgever biedt leren en ontwikkelen aan
  3. De werkgever faciliteert in tijd en ruimte aan om te leren en ontwikkelen
  4. De werkgever blijft het belang van leren en ontwikkelen benadrukken
  5. De werknemer pakt deze mogelijkheden aan

Hieruit blijkt wel dat werknemers niet zomaar alle kansen (kunnen) pakken om te leren binnen een organisatie, terwijl ze dit zelf wel belangrijk vinden.

Blijf je daarom focussen op het actief aanbieden van leermogelijkheden en het stimuleren van werknemers om deze kansen te pakken. Want volgens Homam Karimi, CEO van Studytube zijn lerende organisaties niet alleen succesvoller in de ‘war for talent’ als aantrekkelijke werkgever, maar ze halen ook meer potentie uit bestaande werknemers en houden ze hen langer binnen. En juist dát is natuurlijk het allerbelangrijkste in deze krappe arbeidsmarkt.

>>> Lees ook: Aantrekken en behouden van werknemers met onregelmatige diensten blijkt extreem moeilijk

Carmen Pierik
Carmen Pierikhttps://bgmagazine.nl
Hoofdredacteur BG magazine

Meer van deze auteur?

Wij zijn bezig om BG magazine nog mooier en beter voor je te maken. Het kan zijn dat hierdoor sommige functionaliteiten niet naar behoren werken. Onze excuses voor het ongemak.